ZÓ KOM JE VAN DIE VERMOEIENDE HERFSTDIP AF - Taj Amsterdam

ZÓ KOM JE VAN DIE VERMOEIENDE HERFSTDIP AF

ZÓ KOM JE VAN DIE VERMOEIENDE HERFSTDIP AF

Voel je je moe, uitgeput, futloos? Ben je niet vooruit te branden en voel je je down tijdens de herfstige maanden? Kleine troost: je bent niet alleen. Heel veel mensen hebben last van een dipje als de seizoenen wisselen, of zelfs van een langdurige herfstdip. Gelukkig zijn er wat dingetjes die je zelf kunt doen om weer happy en fit te worden. Hieronder 5 do’s om van je herfstdip af te komen.

1. SLAAP MET DE GORDIJNEN OPEN
Als het niet meer aardedonker is als je opstaat, word je een stuk energieker wakker én voel je je de rest van de dag fitter. Al te donker als jij opstaat? Investeer in een wake-up light, zo word je toch nog een soort-van-natuurlijk wakker.

2. GA DE DEUR UIT
Een van de redenen dat we ons in de herfst vermoeider en minder happy voelen, is simpelweg doordat we niet meer genoeg lekker buiten zijn. We kruipen liever onder een dekentje op de bank dan dat we een lekkere wandeling maken. Niet alleen missen we daardoor vitamine D, het gebrek aan buitenlucht en beweging maakt ook dat we ons minder goed voelen. Dus blijf wandelen, joggen, fietsen, buitenyoga doen!

3. ZORG ERVOOR DAT JE GENOEG SPORT
Tijdens het sporten komt er meer serotonine vrij en maak je meer endorfinen aan. Door deze stofjes voel je je blijer en zelfverzekerder. Goed voor een happy mood, en door te sporten zul je je bovendien ook fysiek fitter gaan voelen.

4. EET MEER VAN DE VOLENDE DINGEN:

- Complexe koolhydraten
Door het eten van complexe koolhydraten, zoals havermout, bruine rijst en volkorenbrood, maak je meer van het gelukhormoon serotonine aan. Instant happiness in een maaltijd.

- Voeding rijk aan tryptofaan
Je lichaam heeft het aminozuur tryptofaan nodig om serotonine aan te maken. Dat zit bijvoorbeeld in noten, zaden, vlees, eieren en bananen.

- Voeding rijk aan omega 3-vetzuren
Omega 3-vetzuren zijn belangrijk voor gezonde hersenen. Deze gezonde vetten vind je bijvoorbeeld in vette vis, maar ook in lijnzaad, walnoten en hennepzaad.

- Voeding die rijk is aan magnesium
Magnesium wordt ook wel het ‘anti-stressmineraal’ genoemd en heeft een rustgevend effect, waardoor je je minder onrustig en angstig voelt. Je vindt magnesium bijvoorbeeld in donkere chocolade, pompoenpitten, spinazie, vijgen, kelp, amandelen, avocado, zoete aardappelen en zwarte bonen.

5. VERMIJD EEN OVERDOSIS AAN ONGEZONDE COMFORT FOODS 
Blijf jezelf absoluut verwennen met dingen die je lekker vind, maar let op je suikerinname en eet niet teveel ongezonde vetten. Deze voeding kost je meer energie dan dat het je (heel tijdelijk) geeft.

LEES OOK:

Lekker op de bank kruipen met een goed boek? Hier zes boekentips voor ultieme me-time. >

Zó maak je van je huis een oase van rust. >

Waarom iedereen Balinese lachmeditatie zou moeten doen. > 

Check out our jewelry! Taj Amsterdam | Recycled silver | Dutch design | Handcrafted on Bali | Fair to the People & Fair to the Planet.
Null

Reacties

Wees de eerste om te reageren...

Laat een reactie achter
* Jouw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.
* Verplichte velden