ZO GEEF JE MEER SMAAK AAN JE GRANEN - Taj Amsterdam

6 TIPS: ZÓ GEEF JE MEER SMAAK AAN JE GRANEN

6 TIPS: ZÓ GEEF JE MEER SMAAK AAN JE GRANEN

Rijst, maar ook alle andere granen zoals quinoa, bulgur, gierst en amaranth, kun je veel meer smaak geven met een paar simpele trucjes. We hebben onze favoriete tips op een rijtje gezet. (Nee: je granen in bouillon koken staat er niet tussen.) Mocht jij toevoegingen hebben, please share!

 

1. KOOK JE GRANEN IN THEE

Zó simpel en zó lekker! Kook je rijst bijvoorbeeld eens in groene jasmijnthee of kook rode quinoa bijvoorbeeld eens in rooibosthee. En kijk eens bij de hartige theesoorten van Numi, zoals wortel-kerrie thee en broccoli-korianderthee. Kies het liefst voor losse kwaliteitsthee, trek er thee van en kook je granen vervolgens in deze thee zoals je ze gewoonlijk kookt. 

 

2. VOEG KRUIDEN TOE

Je kunt tijdens het koken hele kruiden toevoegen, zoals kaneel, gember, citroengras of een laurierblaadje (wél even alles eruit vissen voor je het opdient). Ook lekker: hele knoflooktenen en stukken ui met je granen meekoken.

 

3.  KOOK JE GRANEN IN SAP

Je kunt je granen bijvoorbeeld koken door het kookwater deels door bietensap, wortelsap of zelfs sinaasappelsap te vervangen. 

 

4. TOAST JE GRANEN VOOR HET KOKEN

Door je granen een paar minuutjes in een droge pan te toasten – totdat ze lekker ruiken – krijgen je granen meer smaak. Voeg in dit stadium eventueel wat olie en kruiden toe, zoals kerrie of kurkuma, voor extra smaak. Kook de granen vervolgens gewoon zoals je dat normaal zou doen, tot ze gaar zijn.

 

5. KOOK JE GRANEN IN KOKOSMELK

Een van onze favoriete tips! Vervang de helft van het kookwater door kokosnootmelk en je granen zijn heerlijk romig. Je moet je granen vaak wel wat langer koken, maar de smaak is het meer dan waard.

 

6. KOOK WAT ROZIJNEN MEE

Vooral een groot succes in combinatie met tip 5 en 2. Ons lievelingsgerechtje: curry-quinoa met kokosnootmelk en rozijnen. Je bakt hierbij wat uitjes en knoflook in kokosnootolie met wat zout, kerrie en kurkuma. Vervolgens voeg je de quinoa toe met water en kokosnootmelk (half-om-half) én een klein handje rozijnen. Alles lekker 20 minuutjes laten koken met de deksel erop en je hebt een héérlijke quinoa.  

 

LEES OOK:

Koolhydraten dikmakers? Niet als je de juiste kiest. Dat doe je zó. >

Kook jij al met deze 5 bijzondere granen? >


Check  out our jewelry! Taj Amsterdam | Recycled silver | Dutch design | Handcrafted on Bali | Fair to the People & Fair to the Planet. 
Null

Reacties

Wees de eerste om te reageren...

Laat een reactie achter
* Jouw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.
* Verplichte velden