YOGA MONDAY: YIN YOGA - Taj Amsterdam

YOGA MONDAY: YIN YOGA

YOGA MONDAY: YIN YOGA

Daar sta ik dan, als bevroren in het lekkere warme zonnetje en het feit negerend dat mijn legging inmiddels toch wel op halfzeven hangt. Gedurende 4 minuten houd ik deze stretchpose vast: ik doe een poging tot yin yoga.

De term ‘yin yoga’ suggereert dat er ook een ‘yang yoga’ is. Die is er ook, en die ken je allang: yang yoga is het gewone type yoga, met de krachtige, mannelijke en sterke poses. Yin yoga is daarentegen zacht, vrouwelijk en ontspannen. Het zijn compleet andere workouts en ik moet zeggen dat ik me – al vind ik yang yoga eigenlijk mooier en gaver en fotogenieker en stoerder – meer thuis voel in team yin.

Bij yin yoga houd je je poses 3 tot 10 minuten vast. Daardoor bereik je niet alleen de bovenste spiergroepen, maar ook je bindweefsel. Rugklachten en andere fysieke ongemakjes kunnen er van verdwijnen, maar het fijnste aan yin yoga vind ik zelf dat je zo meditatief en mindful bezig bent. Je focust je minutenlang op één pose, waardoor je alle tijd hebt om je lijf écht goed te voelen en passerende gedachten te observeren.

Het klinkt misschien wat traag, saai en niet spannend. Maar geloof me, het is heerlijk. Hier 5 snelle redenen om óók te gaan yinnen:

1. Je stretcht je bindweefsel; iets wat je bij yang yoga niet lukt.
2. Je raakt flink wat gifstoffen kwijt doordat je bindweefsel eindelijk wat ruimte krijgt.
3. Het is meditatief en rustgevend.
4. Het geeft energie.
5. Je wordt beduidend flexibeler.


ZIE OOK:


Leniger worden met pilates. Zo ben je snel een stuk leniger. >  

Reacties

Wees de eerste om te reageren...

Laat een reactie achter
* Jouw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.
* Verplichte velden