YOGA MONDAY: SUMMER CLEANSE - Taj Amsterdam

YOGA MONDAY: LENTE CLEANSE

YOGA MONDAY: LENTE CLEANSE

De Marichyasana III, heet deze pose, en het is een heerlijke lente cleanse. Net als de natuur bereid je je voor op vernieuwing; op de zuivering van lichaam en geest en een nieuwe periode van bloei. 

‘Marichi’ betekent in het Sanskriet een ‘ray of light’: een lichstraal die van zowel de zon als de maan kan komen. Maar door deze pose maak én ontvang je je eigen lichtstraal. Met andere woorden: je bent de zon of maan op je eigen bol en zuivert jezelf. Door de diagonale rugstretch voel je je levendiger, wakker en alert. Je vindt je rust en zuivert je gedachten. Tegelijkertijd heeft de pose een letterlijke zuiverende werking voor je lijf.

 

Waarom is deze pose goed voor je lijf?

Door je wervelkolom te draaien duw je je organen samen, waardoor de doorbloeding in je romp een impuls krijgt. Gifstoffen worden losgedraaid en kunnen doorstromen en ziezo: je cleanse is in werking gezet (wel veel water drinken daarna zodat de gifstoffen niet in je lichaam blijven hangen).

 

De stretch verlicht rug- en heuppijn, is goed tegen schouderproblemen, versterkt je nekspieren en stimuleert je spijsvertering en metabolisme. En dat allemaal terwijl het eigenlijk heel simpel is.

 

Zó doe je de pose 

Je begint vanuit de ‘staff pose’: zittend met je benen recht naar voren, je rug rechtop, je voeten geflext en je handen naast je op de grond. Buig je rechterknie en plaats je rechtervoet over je linkerbeen heen, zet ‘m plat neer. Houd je linkerbeen gestrekt en stevig op de grond.

 

Adem in en draai je ribbenkast naar rechts terwijl je je linkerarm achter je rechterknie haakt. Je rechterarm staat nog op de grond en met je vingertoppen geef je jezelf zo nodig steun en druk je jezelf omhoog en rechtop. Draai je hoofd mee en kijk over je rechterschouder. Houd de spanning op je bekken en probeer rustig adem te halen, ook al heb je in het begin de neiging snel en oppervlakkig te ademen.

 

Houd 5 tot 10 diepe ademhalingen vol voor je loslaat en doorgaat met de andere kant. Bovenstaande een paar keer herhalen tot je je geen verwrongen zeemlapje meer voelt, maar een sterke, getwiste yogi!

 

LEES OOK:

De Black Pearl. Ik was al eens de Sydney Harbor Bridge, toen stond ik op mijn handen en voeten met mijn buik naar de hemel. Maar deze brug gaat net een zwiepje verder. 

 

 

Reacties

Laat een reactie achter
* Jouw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.
* Verplichte velden