YOGA MONDAY: PLOEGEN MET EEN TWIST - Taj Amsterdam

YOGA MONDAY: PLOEGEN MET EEN TWIST

YOGA MONDAY: PLOEGEN MET EEN TWIST

We hebben het al een keer gehad over de ploegpose. Een pose die je mentaal tot rust brengt, gifstoffen afvoert, verjongend werkt, stress vermindert, je concentratie verbetert, waar je beter van kan slapen als je deze ’s avonds in bed doet en nog veeeel meer. Je begrijpt: de ploegpose is een meesterlijk ding. Maar wat als je deze niet kan (rugklachten) of niet durft (ja, dat bestaat)?

Ik heb ‘op-de-kop-vrees’. Ooit ontstaan toen ik tijdens de gymles met vijf jaar oud met een trampoline op een hoge, schuin aflopende mat moest springen en een koprol moest maken. Ik had nog nooit een koprol gemaakt, ging er helemaal voor en rolde keihard van de mat af. Iedereen lachte. Ik rende naar de wc en heb de gymles aldaar gespendeerd, met kapotte ellebogen en dikke tranen.

De angst voor koprollen en alles dat op de kop is, is nooit meer weggegaan. Ik probeer me eroverheen te zetten, maar het is niet bepaald een levensprioriteit en dus blijft het horror. Daardoor *kan* ik bepaalde yogaposes ook niet doen (geen headstands bijvoorbeeld en ook de brug brengt mijn wereld al te veel op de kop). Zelfs de ploegpose, waarbij je je benen over je hoofd gooit, geeft me al de kriebels.

Mochten er meer mensen zijn met dit probleem óf met rugklachten die de ploegpose niet kunnen doen maar hem wel graag willen doen: deze pose is speciaal voor jullie! Vandaag hebben we namelijk een variant op de ploegpose. Even goed voor je lijf, dezelfde voordelen maar je ontziet je rug en hoeft je benen niet zo ver te gooien dat je keel als een accordeon in elkaar wordt geperst.

Ga plat op je rug liggen met je benen gestrekt, je armen naast je lijf en je handpalmen naar beneden. Adem in, span je buikspieren aan en breng je benen omhoog tot je tenen recht naar het plafond wijzen. Houd je bovenrug en schouderbladen plat op de grond en buig je benen zo dat er ongeveer een liniaal afstand zit tussen je hakken en je billen. Laat je benen nu voorzichtig doorzakken tot je knieën net voorbij je hoofd steken. Vanaf hier hun je je voeten zo ver mogelijk laten zakken als je kan/wil. Misschien kom je langzaam aan op deze manier wel heel dichtbij de oorspronkelijke ploegpose.

Houd 5 minuutjes vast en rol dan voorzichtig terug terwijl je je rug met je handen ondersteunt.


LEES OOK:


Dam(n) good yoga! Daar zit ik dan, midden op de Amsterdamse Dam een beetje een koekoek yogi te zijn. Als een koninklijk duifje in de Pigeon Pose. > 

Reacties

Laat een reactie achter
* Jouw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.
* Verplichte velden