YOGA MONDAY: IT TAKES TWO - Taj Amsterdam

YOGA MONDAY: IT TAKES TWO

YOGA MONDAY: IT TAKES TWO

Yoga in je uppie is heerlijk en rustgevend. Yoga met z’n tweeën is dat ook, maar kan daarnaast ook nog eens heel gezellig, lachwekkend én functioneel zijn. We hebben even moeten stoeien, maar hoe cool is dit! It takes two baby, me and you!

De ‘Adho Mukha Vrksasana’, ofwel de handstand, leek altijd iets dat je als kind puur voor de lol deed, maar wat misschien wel meer schade zou toebrengen dan goed zou doen. Wat blijkt; de handstand heeft allerlei health benefits! (Mits goed uitgevoerd natuurlijk en zonder hard door te klappen en daarbij telkens je nek een tik te geven.)

Kleine downside: de handstand is nog niet zo makkelijk. Vooral niet als je haar een paar seconden wil vasthouden. Vandaar dat wij fan zijn van deze fijne variatie waarbij één persoon op zijn knieën zit en een halve brug doet (en zo heupen, borst, bovenbenen en schouders kan stretchen) en de ander veilig die handstand kan oefenen.

Why you’d want to go the distance? Omdat de handstand je schouders, nek, armen, polsen, borst  en rug sterker maakt en een ook nog eens een killer workout is voor je buikspieren. Daarnaast geldt voor iedere yogapose waarbij je voeten hoger zijn dan je hoofd dat je je pijnappelklier stimuleert en de hypofyse goed doorbloed wordt, wat goed is voor je hormoonbalans.

GET AT IT
Het beste is om dit de eerste keer te proberen met een derde persoon erbij. Persoon A gaat op de knieën zitten en strekt de armen in de lucht. Persoon B buigt naar voren, zet de handen op de grond en brengt de benen omhoog door eerst het ene been beheerst omhoog te schoppen en vervolgens het andere te laten volgen. De derde persoon kan de benen vangen en deze gecontroleerd in de handen van persoon A leggen. Persoon A zal hierdoor steeds iets verder naar achter leunen en zo steeds verder stretchen. Het lijkt wel wiskunde, maar het is zo echt goed te doen.

Als je eenmaal staat, houd de pose dan zo’n 10 tot 30 seconden vast – net wat prettig voelt – en kom dan rustig terug. Dat gaat zo: persoon B laat de benen weer rustig zakken via de weg waarlangs ze gekomen waren en persoon A komt heel rustig weer rechtop (dat het rustig gaat is belangrijk omdat de rug van persoon A zo hol getrokken is, dat een plotselinge beweging terug blessures kan veroorzaken). Herhaal de oefening zolang het leuk en verantwoord blijft.


LEES OOK:

Flexiyogi. Zo word je een flexibelere, lenigere yogi. > 


Reacties

Wees de eerste om te reageren...

Laat een reactie achter
* Jouw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.
* Verplichte velden