YOGA MONDAY: DE PLOEG - Taj Amsterdam

YOGA MONDAY: DE PLOEG

YOGA MONDAY: DE PLOEG

De plow pose (Halasana) is vernoemd naar een Indiaanse ploeg waar het land mee bewerkt wordt. Niet alleen omdat je kennelijk sprekend op een Indiaas landbouwwerktuig lijkt als je zo ligt als ik hierboven (sexyer wordt het niet), maar ook omdat deze pose het landschap van je geest en gedachten ‘bewerkt’. Je ploegt er eens lekker doorheen en bereidt jezelf voor op verjonging en verrijking.

De Halasana is een mooie afsluiter van je yogaroutine. Je brengt je zenuwen, hersenen, hart en ademhaling tot rust en belandt in een bijna meditatieve staat. De rug en schouders gaan open, de schildklier wordt gereguleerd en doordat je je buik samendrukt komen er gifstoffen vrij. Door de pose standaard in je routine te verwerken herstelt je zenuwstelsel, verbeteren je geheugen en concentratievermogen, vermindert stress en voel je je minder snel vermoeid.

Los van dat het een mooie aanvulling voor je yogaroutine is, is deze pose trouwens ook goed tegen slapeloosheid; even in je bedje je voeten achter je hoofd gooien en je zou moeten slapen als een baby (dit heb ik zelf nooit geprobeerd, dus no promises there!). En dan nog mijn lievelingseffect: de plow pose zou door de goede uitwerking op je zenuwstelsel je hele lijf verjongen, als een sipje uit de fontein van de eeuwige jeugd (again, ik ben nog niet zo ver dat ik dit kan beamen; daar kom ik hopelijk over zo’n 50 jaar op terug).

Ga plat op je rug liggen met je benen gestrekt, je armen naast je lijf en je handpalmen naar beneden. Adem in, span je buikspieren aan en breng je benen omhoog tot je tenen recht naar het plafond wijzen. Houd je bovenrug en schouderbladen plat op de grond en laat je benen nu voorzichtig doorzakken tot je tenen de grond achter je hoofd raken (komt je bovenrug toch omhoog, ondersteun deze dan met je armen). Lift je staartbeentje, kantel je bekken en zorg ervoor dat je kin je borst niet raakt. En – zolang je niet op de foto hoeft, ik beleefde hier in een moment van zwakte een blij maar foutief ‘cheese!-moment’ – houd je je hoofd recht (!), terwijl je langs je wangen naar beneden tuurt. Vijf minuten vasthouden voor je je rug met je handen ondersteunt en je benen rustig terug laat rollen.


LEES OOK:

Summer cleanse. Met deze stretch ben je de zon op je eigen bol. >

 

Reacties

Laat een reactie achter
* Jouw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.
* Verplichte velden