YOGA MONDAY: DAM(N) GOOD YOGA - Taj Amsterdam

YOGA MONDAY: DAM(N) GOOD YOGA

YOGA MONDAY: DAM(N) GOOD YOGA

Daar zit ik dan, midden op de Amsterdamse Dam een beetje een koekoek yogi te zijn (want: toch een beetje vreemd, je yogamatje uitrollen tussen massa’s toeristen, trams en de bekende duivenplaag (én bijbehorende poepjes)). Waarom ik dit niet gewoon in de woonkamer, tuin of slaapkamer doe?

Niet alleen omdat dit me een gave foto leek (geef toe, hij is toch bést cool geworden ;) ), maar bovenal omdat ik op de Dam altijd weer bewondering voel voor al die mensen die daar hun kunstje doen. De helft van de mensen ziet je niet staan of vindt je stom en eigenlijk vinden vaak alleen kinderen je súper tof (wier attentiespan dan weer maximaal zo’n vijf minuten beslaat, waardoor je ook die fangroep snel kwijt bent). Bikkelhard je kunstje door blijven voeren, toch stoer.

Deze Yoga Monday is dus ook een beetje een Boogie, al heb ik voor een beschaafde pose gekozen (en dus geen benen achter mijn oren terwijl ik op mijn hoofd sta in mini short, mocht ik dat ooit al kunnen). De ‘one legged king pigeon pose’ (ja, ja, een koninklijk duifje nadoen tussen de andere duifjes, de ironie) is een goede stretch die je overal kunt doen (obviously) en die goed is voor van alles en nog wat. Hij vergt wel wat oefening, dus niet getreurd als je niet in één keer een topduif bent. Ik ben dus niet zo’n topduif en daarom is dit een milde variatie op deze gevorderde pose.

Begin vanuit de Pigeon Pose* en buig je linkerknie. Pak met je linkerhand de tenen van je linkervoet vast en trek je been voorzichtig omhoog tot je niet verder kunt (niets forceren!). Eenmaal daar, klem je je voet tussen je elleboog en vouw je je handen in elkaar. Schouders zo recht mogelijk houden en niet vergeten door te ademen.


Deze pose wordt vooral aangeraden voor hardlopers, fervente fietsers en ander sporters, maar eigenlijk is hij goed voor iedereen. De heupen worden geopend waardoor je minder last hebt van je knieën en pijn in de onderrug; de pose is dus ook juist goed voor mensen die veel zitten. Aangezien we aardig wat stress opslaan in ons heupgebied, is het daarnaast ook een kalmerende oefening. Je laat lekker wat stress via je heupen weglopen.

Zoals altijd was deze (yoga)boogie weer bevrijdend toen ik hem eenmaal gedaan had. Er is een soort boogiecyclus die je steeds sneller doorloopt naarmate je veel oefent. Eerst denk je iets als: ‘dit doe ik NOOIT; pleasssse take me home!!’. Dan doe je het toch maar, terwijl je in repeat denkt: ‘schiet op, schiet op, schiet op!’. Maar als de pose of foto niet in 10 seconden wil lukken, - en dat gebeurt nogal eens - gaat je focus dáár naartoe en niet naar al die starende ogen om je heen: ‘I’m gonna nail it’. En eenmaal klaar heb je zo veel moed dat je het zo nog een keer zou doen.

Wie steeds vaker door die fasen heengaat, wordt steeds gemakkelijker met zichzelf en kan steeds makkelijker loskomen van wat anderen van haar denken. Of ik yoga op de Dam aanraad? Als boogie: ja! Als rustgevende yoga oefening…toch maar niet.


*Pigeon Pose: vanuit de downward-facing dog of tafelpose breng je je voeten bij elkaar en breng je je  rechterknie naar voren tussen je armen. Je duwt je linkerheup in de grond en rust je handen op je rechterknie of laat ze vooruit lopen, zodat je torso over je rechterknie heenbuigt.


LEES OOK:


Het too good to be true ademdieet. Jezelf een kilootje lichter ademen. We kid you not: met simpele ademhalingsoefeningen kun je kilo’s kwijtraken (zie de meervouds-s, ZIE de meervouds-s!). >

 

Reacties

Wees de eerste om te reageren...

Laat een reactie achter
* Jouw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.
* Verplichte velden