YOGA MONDAY: BEND IT LIKE A PRETZEL - Taj Amsterdam

YOGA MONDAY: BEND IT LIKE A PRETZEL

YOGA MONDAY: BEND IT LIKE A PRETZEL

Ik ga hier geen gouden beker mee winnen en mijn pose ziet er (nog!) lang niet buitenaards flexibel uit. I KNOW. Maar dichter bij een krakeling ben ik nog nooit gekomen, dus ben ik behoorlijk content vandaag. Dat heb ik te danken aan een bijzonder fijne warming-up; een must in het land der krakelingen. Hiermee rek jij óók verder.

De zonnegroet is een vloeiende reeks van twaalf stretchoefeningen die alle yogaposes die je daarna probeert een tikkeltje haalbaarder maakt. Daar worden wij blij van, want dat voelt goed. Bovendien voorkom je blessures door een goede warming-up en verklein je de kans op spierpijn. De zonnegroet it is, dus.

1. Sta rechtop met je voeten iets uit elkaar en recht onder je heupen. Sta stevig, vind je balans en plaats je handen in bidpositie voor je borst. Adem diep in en uit via je buik.

2. Adem in en strek je armen hoog boven je hoofd uit. Zorg ervoor dat je je benen recht houdt. Buig nu voorzichtig achterover vanuit je borst en bovenrug.

3. Adem uit, buig je lichaam naar voren en probeer met je handen de vloer of je onderbenen te raken. Houd je benen zo gestrekt mogelijk, zonder iets te forceren.

4. Adem in, stap met je rechterbeen naar achteren en laat je rechterknie naar de vloer zakken. Houd je bovenlijf een beetje hol en je blik naar voren gericht. Laat je armen ontspannen naast je lichaam hangen.

5. Adem uit en breng nu ook je linkerbeen naar achteren (hierbij mag je je handen gebruiken). Zorg ervoor dat je als een plank komt te liggen: je staat op handen en tenen in één lijn met de vloer, alsof je gaat opdrukken, en houdt je blik naar beneden gericht.

6. Adem in en beweeg je lichaam richting de grond, terwijl je je heupen en onderbuik omhoog houdt.

7. Adem dieper in en kom in de ‘cobra’: strek je armen, laat je heupen zakken, rek je bovenlichaam en buig naar achteren. Kijk omhoog en houd je benen bij elkaar. Adem uit en kom in de ‘downward dog’, met je lichaam in de vorm van een driehoek: handen en voeten op de grond, bips sky high. Je armen en benen zijn nu gestrekt en je laat je hoofd rustig hangen.

8. Adem in en stap met je rechtervoet naar voren zodat je in dezelfde post komt als bij stap 4. Breng ditmaal je linkerknie naar de grond.

9. Adem uit en stap nu ook met je linkervoet naar voren. Houd je handen de hele tijd op de grond. Strek je benen en kom in dezelfde positie als bij stap 3.

10. Adem in, strek je armen hoog boven je hoofd uit en kom in dezelfde positie als bij stap 2.

11. Adem uit en kom in dezelfde positie als bij stap 1, de beginpose.

Probeer iedere houding perfect en mindful uit te voeren. Nog niet genoeg opgewarmd? Herhaal de zonnegroet dan nog een keer.


LEES OOK:

De brug. Look at me, I’m the Sydney Harbour Bridge! Waarom in een brug staan zo goed voor je is én hoe je 'm doet. >
 
 

Reacties

Wees de eerste om te reageren...

Laat een reactie achter
* Jouw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.
* Verplichte velden