YOGA MONDAY: ADEM JEZELF LICHTER - Taj Amsterdam

YOGA MONDAY: ADEM JEZELF LICHTER

YOGA MONDAY: ADEM JEZELF LICHTER

Je gaat er niet van zweten, je krijgt er geen kramp van in je teen, je hoeft je niet echt in te spannen én je wordt er kalm van. Serieus: met simpele ademhalingsoefeningen kun je gewicht kwijtraken.

Daar zit ik dan, mezelf een kilootje of 2 lichter te ademen. Dat klinkt zo ongeveer even geloofwaardig als dat het écht de tooth fairy was die vroeger zo gek was een snoepje voor jouw vieze tand te ruilen, maar toch schijnt het zo te zijn. Nee, niet in één sessie en je wordt er hoogstwaarschijnlijk ook geen mager scharminkel van. Maar wie geduld heeft en de oefeningen met regelmaat herhaalt, kan serieus gewicht kwijtraken.

Dat heeft een aantal verklaringen. Ten eerste vullen je longen zich door diep in te ademen met verse zuurstof. Die zuurstof wordt naar al je lichaamscellen getransporteerd waardoor vetcellen goed verbranden (score!). Ten tweede verhoogt het zuurstofgehalte in je bloed waardoor koolstofdioxide langer in je lichaam blijft en je meer energie hebt voor een eventuele work-out. Ten derde komen er door diep adem te halen hormonen vrij die je metabolisme stimuleren. En tot slot zijn er bepaalde yoga ademhalingsoefeningen die je buikspieren ‘masseren’ en daardoor helpen ook heel lokaal wat vet weg te werken.

Er zijn dus meer van deze superfijne oefeningen - en zo nu en dan zullen die als losse Yoga Mondays verschijnen - maar voor nu beginnen we er met eentje.

Ga op de grond zitten en kruis je benen op zo’n manier dat je knieën recht (of zo recht mogelijk) boven elkaar komen. Zit rechtop, adem diep in en maak je ruggenwervel zo lang mogelijk. Als je een comfortabele rechte houding hebt gevonden, pak je je handen achter je rug vast. Je torso draait automatisch een beetje de kant op van de arm waarvan je elleboog naar de lucht wijst. Door die kant op te kijken, versterk je die beweging zodat er een (minimale) twist in je bovenlijf komt. Adem nu zo’n vijf keer diep en gelijkmatig in en uit door je buik en wissel dan van kant.

Ademhalingstip: probeer twee keer zo langzaam uit te ademen dan dat je inademt en tel je ademhaling om deze zo regelmatig mogelijk te houden. Adem bijvoorbeeld 4 seconden in en 8 seconden uit.

PS Ook op kantoor kun je ademhalingsoefeningen doen! Neem een kleine break achter je bureau door zo rechtop mogelijk te gaan zitten op het puntje van je stoel, met je voeten plat op de grond en je handen op je knieën of je bureau. Adem diep en gelijkmatig in en uit en houd dit een à twee minuutjes vol. Doordat je hersen een plotselinge zuurstofshot krijgen, word je nog alerter ook. 


LEES OOK: 

6x Pilates voor op reis. Een laagdrempelige 20-minuten work-out die je overal kunt doen. > 


Reacties

Laat een reactie achter
* Jouw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.
* Verplichte velden