Verstoorde hormoonbalans herstellen: 5 tips - Taj Amsterdam

VERSTOORDE HORMOONBALANS HERSTELLEN: 5 TIPS

VERSTOORDE HORMOONBALANS HERSTELLEN: 5 TIPS

Zolang je hormonen niet in balans zijn, kun je onmogelijk optimaal functioneren. Een verstoorde hormoonbalans kan zorgen voor stemmingswisselingen, eetbuien, slaapproblemen, een laag libido, hardnekkig overgewicht, hormonale acne, migraine en nog veel meer. Door je hormoonbalans te herstellen, voel je je fijner, fitter én mooier. Hier zijn 5 tips.

 

Wij vrouwen zitten hormonaal behoorlijk complex in elkaar. De processen in onze lichamen zijn een spel van oestrogeen, progesteron, testosteron, insuline, cortisol en allerlei andere hormonen. Die hormonen beïnvloeden elkaar, onze gezondheid én hoe we eruitzien. Hormonale balans is essentieel om lekker in je vel te zitten. Zijn je hormonen ontregeld, dan gaan er geheid dingen mis.

 

Helaas kampen ontzettend veel vrouwen tegenwoordig met hormanale disbalans. Dat komt door de wereld om ons heen, maar onbewust vooral door onszelf. Dat is fijn, want dat betekent dat we een verstoorde hormoonbalans óók zelf kunnen herstellen. So...What's a girl to do? 


De oorzaak van een disbalans ligt veelal bij je leefstijl. Zo word je hormoonbalans beïnvloed en verstoord door voeding, beweging (te weinig of juist te veel), stress, de pil (slikken of juist stoppen) en omgevingsfactoren (denk aan het overschot aan plastic en chemische middelen). Hoe je je hormonen weer op orde krijgt? We hebben vijf tips op een rijtje gezet.


1. DE JUISTE VOEDING VOOR HORMOONBALANS

Je voelt het al aan komen: eet zoveel mogelijk natuurlijke en verse voeding. Mijd fabrieksproducten en haal lekker veel verse (en vooral ook groene) groenten en fruit in huis. Zorg ervoor dat je voldoende omega 3-vetzuren en zo min mogelijk simpele koolhydraten en snelle suikers binnenkrijgt. Vul je keukenkastjes en koelkast met volkoren granen, noten, zaden, avocado, olijfolie en kokosnootolie en eet als niet-veganist ook biologische eieren en eens per week vette vis. Maak zoveel mogelijk zelf, eet gevarieerd en mijd zuivel (vooral als je last hebt van acne), cafeïne, alcohol en ongefermenteerde sojaproducten. Wees spaarzaam met vlees en drink voldoende water. Maar: ga niet spastisch doen en blijf óók genieten. Voeding mag geen stressfactor worden. Al helemaal niet met oog op puntje 2… 

 

TIP: eet meer groenten door ze te verwerken in groene sapjes. Hier zijn 6 regels voor gezonde sappen en smoothies.

2. HAPPY HORMONES? MIJD & MANAGE STRESS

Het stresshormoon cortisol kan je hormoonbalans gigantisch verstoren. Bij veel en langdurige stress gaat je lichaam hier merkbaar onder lijden. Probeer stress daarom zoveel mogelijk te reduceren. Kun je de bron niet wegnemen? De beste aanpak ligt dan bij jezelf: verander je houding en manage je stress actief. Zoek ontspanning (dansles, wandelen, de natuur in, schilderen, lezen, naar de film gaan; alles wat werkt telt!), doe ademhalingsoefeningen of bouw bijvoorbeeld met regelmaat meditatiemomenten in.


3. BEWEEG NIET TE WEINIG, MAAR OOK NIET TÉ INTENSIEF

Het krijgen van voldoende lichaamsbeweging is onmisbaar voor een optimaal functionerend lichaam. Je maakt je hormonen blij door lekker veel te bewegen, maar niet te lang achter elkaar hele intensieve cardio te doen. Hierdoor maak je namelijk gigantisch veel cortisol (stresshormoon) aan. Fietsen, wandelen, pilates en yoga zijn bijvoorbeeld goede vormen van lichaamsbeweging voor je hormonen. Voeg aan je lichaamsbeweging vooral ook krachttraining toe. HITT-trainingen (High Intensity Interval Training) zijn een favoriet bij hormonale disbalans.


4. HERSTEL JE HORMOONBALANS DOOR VOLDOENDE NACHTRUST

Genoeg en kwalitatief goed slapen is essentieel om een verstoorde hormoonbalans te herstellen. Hoe verleidelijk het ook is om die film af te kijken of nog een hoofdstuk (of negen) te lezen voordat je weer op moet staan en de hectiek begint: weersta de verleiding en betaal nooit met je kostbare slaapuurtjes. Zorg voor minimaal 8 uur slaap. Val je in slaap zodra je hoofd je kussen aanraakt? Ga nog vroeger naar bed. Moeite met slapen? Leg twee uurtjes voor je naar bed gaat je telefoon weg, dim de lichten, kijk geen tv en doe zo nodig een slaapbevorderende meditatie-oefening

 

5. GO NATURAL: ZO MIN MOGELIJK PLASTIC EN CHEMISCHE STOFFEN

Plastic en chemische stoffen kunnen je hormonen beïnvloeden. Dat komt doordat ze xeno-oestrogenen bevatten: stoffen die in je lichaam hetzelfde te werk gaan als oestrogeen. Daardoor kan oestrogeendominantie ontstaan, ofwel een overschot aan oestrogeen. Overal om ons heen vinden we xeno-oestrogenen: in bijvoorbeeld huishoudmiddelen, nagellak, crèmes, make-up, parfum en alle vormen van plastic (bewaarbakjes voor voedsel, kookgerei, bekers, enzovoorts).

 

Je kunt nooit alle xeno-oestrogenen mijden, maar je kunt aanraking ermee wél binnen de perken houden. Kies waar kan voor natuurlijk en biologisch, smeer voornamelijk dingen op je huid die je ook zou eten en gebruik bijvoorbeeld appelazijn als schoonmaakmiddel, kookgerei en een tandenborstel van bamboe en een herbruikbare waterfles. Je kunt natuurlijk nog veel meer doen, en veel dingen kosten gelukkig ook nog eens weinig moeite. Als je maar weet waar je op moet letten! Hier zijn 12 tips voor een eenvoudig plasticdieet.

 

LEES OOK:


Verstoren piercings je energiebanen? > 


Zó vind je meer innerlijke rust >


5x plantaardige yoghurt zonder soja > 

 

Taj Amsterdam | Handgemaakte, eco-friendly en eerlijke zilveren sieraden.
Null

Reacties

Laat een reactie achter
* Jouw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.
* Verplichte velden