VEGAN CURRY MET TEMPEH - Taj Amsterdam

VEGAN CURRY MET TEMPEH

  • Geplaatst op
  • Geplaatst in Recipes
  • 0
VEGAN CURRY MET TEMPEH

Niets zo soothing als een zelfgemaakte, verse curry. Voor dit recept heb je geen kant-en-klare currypasta nodig, maar óók geen tien bizarre, dure en onvindbare ingrediënten. En toch heeft deze curry die heerlijke, rijke en kruidige smaak. Voor wat extra proteïnen en vulling hebben we er tempeh doorheen gedaan. 

Bereidingstijd: afhankelijk van de rijst 30 tot 50 minuten
Porties: 3 à 4

DIT HEB JE NODIG:
165 gram bruine rijst | 1 blok biologische tempeh, in kleine blokjes gesneden | 1.5 groentebouillonblokje | 1 sjalot, fijngesneden | 2 cm verse gember, fijngesneden | 4 tenen knoflook, fijngesneden | 400 ml volle kokosmelk (liefst biologisch en bpa-vrij en met kokosnoot en water als enige ingrediënten, bijvoorbeeld van Ekoplaza) | 1 theelepel komijnzaad | 1 eetlepel kerriepoeder | 1 theelepel kurkuma | ½ theelepel chilipoeder (of naar smaak) | handvol geraspte worteltjes, in schijfjes gesneden | 1 grote paksoi (of 4 mini-paksoi), gewassen en gesneden in repen van 1 cm (houd de steeltjes apart, die moeten langer koken) | 1/2 broccoli, in kleine roosjes gesneden | 1/2 bloemkool, in kleine roosjes gesneden | handvol verse koriander.

VOOR DE TOPPING:
Gedroogde uitjes | emping (soort kroepoek van melindjoenoten).

Null

Null

DIT IS WAT JE DOET:
1. Kook de rijst zoals op de verpakking staat, in 1 bouillonblokje en met een klein scheutje olie.

2. Verhit in een wok een eetlepel olijf- of kokosnootolie. Rooster de komijnzaden tot ze bruinig kleuren en lekker gaan ruiken.

3. Voeg de ui, knoflook en gember toe en bak zo'n 3 tot 5 minuutjes. Voeg daarna alle kruiden toe en bak 1 minuut mee.

4. Voeg nu ook de tempeh, wortel en de bloemkool toe en wok 2 tot 3 minuten mee.

5. Doe de kokosmelk erbij en breng aan de kook.

6. Kook ondertussen een half kopje water en los hier een half bouillonblokje in op. Voeg ook dit toe aan de curry en roer goed door.

7. Zet de pan op laag vuur en laat 10 minuten sudderen. Roer af en toe door. Voeg vervolgens de paksoisteeltjes en broccoli toe en laat 3 minuten mee sudderen. Voeg tot slot de paksoibladeren toe en laat het geheel nog eens 2 minuten sudderen. Breng op smaak met zout en eventueel extra kerrie en kurkuma.

8. Verdeel de rijst over kommen en schep de curry er bovenop. Garneer met (lekker veel!) verse koriander, gedroogde uitjes en emping.

Null

ZIE OOK:


Kalesalade met zongedroogde tomaten en sinaasappeldressing. >

Van agar agar tot liquid smoke: deze 23 producten zijn onmisbaar in de vegan keuken. >


Taj Amsterdam | Eerlijke, handgemaakte sieraden van gerecycled zilver en goud.
Null

Reacties

Wees de eerste om te reageren...

Laat een reactie achter
* Jouw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.
* Verplichte velden