STAPPENPLAN: DETOXEN (DE TAJ-WAY) - Taj Amsterdam

STAPPENPLAN: DETOXEN (DE TAJ-WAY)

STAPPENPLAN: DETOXEN (DE TAJ-WAY)

En met de Taj-way bedoelen we dan: detoxen op zo’n manier dat JOUW lijf er beter van gaat voelen. Geen extreme dingen, maar gewoon even schonen en resetten. Zó doen wij dat.

Eigenlijk vinden wij ‘detoxen’ zelfs een te gehypt woord. Het klinkt alsof je een paar weken lang alleen maar groenige sappen drinkt, darmspoelingen ondergaat en onaanspreekbaar bent (want dat MOET dan wel een onvermijdbare bijkomstigheid zijn, toch?). Dat doen wij dus allemaal niet, en daarom noemen wij het zelf ook anders: ‘detoxen’ heet bij ons ‘even back to basics”. En daar bedoelen we het volgende mee:

1. Mijd suikers. Dat is nog best een uitdaging, maar we hebben een stappenplan gemaakt.

2. Eet ook geen producten met slechte suikervervangers, zoals aspartaam en agavesiroop. Dat betekent dat bijvoorbeeld een suikervrije yoghurt met vanillesmaak dus ook even niet in het boodschappenmandje gaat. Eet bijvoorbeeld liever ongezoete plantaardige yoghurt met verse vanille of wat kaneel.

3. Drink geen alcohol, geen koffie en geen gearomatiseerde thee.

4. Matig je zoutinname en gebruik zoveel mogelijk verse kruiden.

5. Eet zo veel mogelijk plantaardig: geen zuivel, geen vlees, geen vis. Te lastig? Ga dan voor vegetarisch of eet in ieder geval zo min mogelijk vlees. 

6. Eet dus wél zo veel mogelijk groenten, fruit, onbewerkte noten, bonen en andere plantaardige producten.

7. Eet vooral volkoren producten: volkorenbrood, volkorenpasta, zwarte rijst etc.

8. Maak zoveel mogelijk zelf. Op die manier voorkom je dat je te veel zout, suiker, conserveringsmiddelen, slechte E-nummers en andere troep binnenkrijgt. 

9. Haal je ingrediënten zoveel mogelijk vers.

10. Haal alleen producten die je oma ook had kunnen halen. Dus: geen genetisch gemodificeerde producten, geen producten met onuitspreekbare ingrediënten en geen producten met een enorme ingrediëntenlijst (maar dit laatste geldt eigenlijk alleen als je stiekem steggelt bij nummertje 8.)

11. Drink voldoende water en kruidenthee.

12. Slaap voldoende en zorg voor een constant slaapritme.

13. Vanzelfsprekend maar voor de zekerheid: stop met roken!

14. Beweeg en reflecteer/mediteer dagelijks. Goed voor body & mind. 

Hoe lang je back to basics gaat, is natuurlijk helemaal aan jou. Of je er nu één balansdag van maakt of het een maandlang volhoudt. Onze ervaring is dat je met een weekje ‘basiccen’ al een heel eind bent en je lichaam daadwerkelijk lekkerder en energieker voelt. Succes! 



Reacties

Wees de eerste om te reageren...

Laat een reactie achter
* Jouw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.
* Verplichte velden