SLEEPING BEAUTY VS. SLEEPZILLA - Taj Amsterdam

20 TIPS VOOR EEN BETERE NACHTRUST

20 TIPS VOOR EEN BETERE NACHTRUST

Het liefst zien we er vredig, sereen en picobello mooi uit als we slapen. Maar hóeveel beter zijn de horrorslaapjes: het hele mond-open-haren-in-de-war-dikke-ogen-met-slaapzand-en-verdwaald-speeksel-op-je-wang-verhaal. Met deze 20 tips verbeter je je nachtrust snel en significant en word je een heuse Sleepzilla.

Sleepzilla mag dan niet heel charmant zijn; ze heeft vaak wél de beste slaap. En dat is waardevol, want overdag is ze daardoor juist een beauty. Een fitte beauty zelfs, met een beter concentratievermogen, beter geheugen, minder chagrijnige buien, een beter immuunsysteem én een mooiere, jongere huid. Tel daarbij op dat Sleepzilla een grotere kans heeft slank en rank te zijn omdat ze door een goede nachtrust een snellere verbranding en minder honger heeft, en Sleepzilla schopt Sleeping Beauty met haar uitgeslapen been - hups - van haar voetstuk af.

Van ons dus geen tips om er ‘s ochtends verleidelijk uit te zien terwijl je je prachtige wimpers tegen het ochtendlicht in wappert, je nog perfect gegloste lippen tuit voor een kus en je representatieve coupe over je schouder slaat. Nopes, van ons krijg je tips voor de échte diepe slaap; het keihard knockie gaan met alles erop en eraan.

MET DEZE 20 TIPS HAAL JE MEER UIT JE NACHTRUST

1. Schrap middag-, trein- en autodutjes en spaar al je vermoeidheid op voor de nacht.

2. Eet 2 à 3 uur voor het slapen gaan geen zware maaltijd meer. Eet enkel nog een lichte, suikervrije snack (bijvoorbeeld een banaan, hier zit tryptofaan in waar je slaperig van wordt). Eet een paar uur voor je gaat slapen ook geen pure chocolade en rook niet meer.

3. Drink 2 uur voor je gaat slapen niet te veel meer en drink ’s avonds sowieso geen koffie of gewone thee. Moet je toch plassen 's nachts, doe dat dan met het licht uit. En wat je ook doet: kijk nooit op de wekker, daar wordt niemand blij van.

4. Drink geen alcohol voor het slapen gaan. Alcohol verstoort je diepere slaapfase waardoor je vermoeider wakker wordt, al denk je misschien als een blok te hebben geslapen.

5. Ruil je biertje of wijntje in voor een kop kruidenthee. Drink bijvoorbeeld kamillethee voor het slapen gaan of andere kruidenthee, zoals biologische Bedtime Tea van YogiTea met o.a. kamille, kardamom, lavendel, valeriaanwortel en salie (dit is geen reclame, deze is gewoon favoriet).

6. Sprenkel een beetje lavendelolie op je hoofdkussen.

7. Zet gedurende de nacht alle lichtgevende toestellen uit en zorg voor een compleet donkere slaapkamer. Slaap desnoods met een slaapmasker om in een diepe slaap te komen (minpuntje: je wordt wel iets moeilijker wakker, 8 uur ’s ochtends is gevoelsmatig vaak 3 uur ’s nachts).

8. Gebruik geen tablet, telefoon, tv, enzovoorts voor het slapen gaan. Ga eerder even lezen. Zet ook alle apparaten bij voorkeur uit (of je telefoon in ieder geval in vliegtuigmodus). De elektrische golven zouden je nachtrust kunnen verstoren.

9. Zorg voor een redelijk constant slaapritme, maar ga niet slapen als je écht niet slaperig bent.

10. Neem een warme douche voor het slapen gaan.

11. Sport niet te laat in de avond, tenzij je een sport als yoga doet.

12. Gooi je benen vijf minuten achter je hoofd voor het slapen gaan.

13. Zorg voor een geluidloze kamer. Al denk je beter te slapen als de tv op de achtergrond aanstaat of met een muziekje aan; zonder impulsen voor je zintuigen is je slaap meer waard. Gebruik desnoods oordoppen.

14. Ventileer je slaapkamer: zet je raam open of minstens op een kier.

15. Mediteer voor het slapen gaan of doe voor het slapengaan een van je routineactiviteiten mindful, zoals mindful je tanden poetsen en mindful je gezicht reinigen. Zo breng je je gedachten vast naar een lagere versnelling.

16. Zorg voor genoeg daglicht overdag en dim de lichten vast een uurtje voor je gaat slapen zodat je al wat melatonine (slaaphormoon) aanmaakt.

17. Kun je echt niet slapen? Blijf dan niet malen of naar het plafond staren maar ga even uit bed, even lezen of iets anders ontspannends doen. Langer slapen is écht niet per se beter.

18. Deze kennen we wel maar willen we niet kennen: STOP MET SNOOZEN. We herhalen: STOP MET SNOOZEN!

19. Dan zijn er nog de elektronische hulpmiddeltjes, zoals een wake-up light zodat je ook in de winter wakker wordt met ‘een opkomend zonnetje’. Een ander hulpmiddeltje om fitter wakker te worden is de Sleep Cycle app. Door deze app worden je bewegingen gemeten binnen het half uur waarin je aan geeft wakker te willen worden, zodat de app je wakker kan maken tijdens je lichtste slaapfase (wanneer je het meest beweegt) waardoor het bijna lijkt of je uit jezelf wakker wordt, schijnt.

20. Tot slot heb je nog allerlei voor- en nadelen van bepaalde slaaphoudingen, maar meestal lig je niet heel lang in de houding waarin je in slaap valt. Zorg daarom vooral voor een goede matras en een goed hoofdkussen, dat is veel belangrijker.

Sweet dreams Sleepzilla!

PS Sorry guys, dat we niet voor de Sleepzilla foto hebben gekozen. Hij was er wel, maar hij was net iets té erg. Deze Sleepzilla komt haar slaapkamer mooi niet uit.

Wearing: Belle en Maya.


LEES OOK:


Sleepzilla in een mooi jasje steken? We hebben de meest comfi en mooie pyjama’s verzameld, cute as a button! >


Reacties

Wees de eerste om te reageren...

Laat een reactie achter
* Jouw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.
* Verplichte velden