QUINOA SUMMER SALAD [VEGAN] - Taj Amsterdam

ZOMERSE QUINOASALADE

  • Geplaatst op
  • Door Shardey Aalders
  • Geplaatst in Recipes
  • 1
ZOMERSE QUINOASALADE

Ken je die dagen waarop je laat thuiskomt, allesbehalve zin hebt om te koken, het veel te heet is om in de keuken te staan en je wel iets fris, ongelooflijk lekkers en vullends wil eten?

Gister was in Boston zo’n dag. Het was 29 graden (zowel buiten als binnen), het was half 8, ik had veel te veel uren gewerkt en kwam net terug van de sportschool na een afgrijselijk springerige workout (denk: jumping jacks en burpees). En ik had geen, geen, GEEN zin om de keuken in te duiken om iets fraais te kokkerellen.

Even voor de duidelijkheid: dat gebeurt dus bijna nooit – voor the good food lukt het me altijd wel om nog ergens wat energie vandaan te schrapen. Maar gister was die dag. Die dag dat je je schort neergooit en resoluut de deur uitgaat. Lekker niet koken, maar wandelen met mijn vriend langs de Charles River. Doei fancy auberginefrieten die op het menu stonden; hallo slippertjes en zonnebril :-)

Bij terugkomst besloot ik gewoon wat dingen bij elkaar te gooien, het een salade te noemen en te hopen op een OK maaltje. Maar het resultaat was fenomenaal! Snel, simpel, zomers, licht, fris, enorm smaakvol en verrassend vullend: deze salade voldoet aan alle criteria waar een zomersalade aan moet voldoen. En nee, we gaan niets afmeten en -wegen (ok, op de quinoa na dan). Want ingrediënten afwegen is niet iets waar we zin in hebben op een hete dag.

Bereiding: 30 min
Porties: 4

DIT HEB JE NODIG VOOR DE QUINOA:
1.5 kopje tricolor quinoa | 3 kopjes water | 1.5 blokje groentebouillon | handvol radijsjes, fijngesneden | handvol zongedroogde tomaten, in reepjes | handvol verse spinazie, fijngehakt | flink wat haricot vers, schoongemaakt en kort gekookt/gestoomd óf broccoli, 2 minuutjes gestoomd | ½ zoete ui, gesnipperd | klein handje geroosterde zonnebloempitten | 2 rijpe vleestomaten, in stukjes gesneden| stuk komkommer, in stukjes gesneden| 1 avocado, in stukken gesneden | rauwe cashewnoten, in grove stukken gehakt. 

DIT HEB JE NODIG VOOR DE DRESSING:
2.5 eetlepel citroensap | 4 eetlepels olijfolie | 1 eetlepel tamari of zoute sojasaus | 1 teen knoflook, uitgeperst. 

DIT IS WAT JE DOET:
1. Kook de quinoa in het water met de bouillon zoals op de verpakking staat (meestal: aan de kook brengen, afdekken en 10 tot 15 minuten laten sudderen tot al het water opgenomen is).

2. Doe alle andere ingrediënten voor de quinoa (dus alle groenten) in een grote slakom, op de avocado en cashewnoten na.

3. Pak een kommetje en mix alle ingrediënten voor de dressing.

4. Roer de dressing door de quinoa heen zodra deze gaar is. Dat kan gewoon in de pan.

5. Voeg de quinoa daarna pas toe aan de slakom met andere ingrediënten en roer voorzichtig door zodat alles goed mengt.

6. Serveer direct of op kamertemperatuur met de avocado en cashewnoten als topping (het is niet lekker als die warm worden!). Besprenkel eventueel met wat peper en zeezout.

Null
Photo credits: Taj Amsterdam

Null


ZIE OOK:

9 goddelijke recepten voor een healthy, vegan BBQ. >


Zo maak je een gezonde, vegan pizza met een bodem van zoete aardappel. > 

Suikervrij blueberry bread: het perfecte ontbijtje voor in het weekend! >


Volg ons op Instagram!
Null

 

 

 



Reacties

Laat een reactie achter
* Jouw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.
* Verplichte velden
Wij slaan cookies op om onze website te verbeteren. Is dat akkoord? Ja Nee Meer over cookies »