NOTENWIJZER: DIT ZIT ER IN VERSCHILLENDE SOORTEN NOTEN - Taj Amsterdam

NOTENWIJZER: DIT ZIT ER IN VERSCHILLENDE SOORTEN NOTEN

NOTENWIJZER: DIT ZIT ER IN VERSCHILLENDE SOORTEN NOTEN

Omdat het ene nootje het andere nootje niet is en wij als vegans best veel noten eten, hier een klein overzichtje: dít doen verschillende soorten noten voor je lijf.

1. WALNOTEN
Voedingswaarden per 100 gram: 700 kcal, 9g koolhydraten en 66g vet
Rijk aan o.a.: omega-3-vetzuren, antioxidanten, forfor, zink, magnesium, kalium, ijzer, vitamine B1, foliumzuur en gamma-tocoferol (een soort vitamine E). 
Blinken uit in: het verzadigende gevoel dat ze je geven, hun cholesterolverlagende werking en gunstige effect op hart en bloedvaten.

2. PECANNOTEN
Voedingswaarden per 100 gram: 750 kcal, 11g koolhydraten en 67g vet.
Rijk aan o.a.: zink, vitamine B, mangaan, kalium, fosfor, koper, magnesium, calcium, foliumzuur, vitamine E en vitamine A.
Blinken uit in: hun zinkgehalte, waardoor ze weefselherstel en –aanmaak bevorderen, hoge vetgehalte (goede vetten, no worries) én bloeddrukverlagende werking.

3. AMANDELEN
Voedingswaarden per 100 gram: 615 kcal, 13g koolhydraten en 52g vet.
Héél rijk aan o.a.: calcium, vitamine C, fosfor, magnesium en ijzer.
Blinken uit in: hun vitamine E-gehalte, waardoor ze champs zijn voor je huid, haar en nagels, en hun gunstige werking op de luchtwegen.

4. PISTACHENOTEN
Voedingswaarden per 100 gram: 615 kcal, 16g koolhydraten en 53g vet.
Rijk aan o.a.: fosfor, vitamine B1, magnesium, ijzer, calcium en zink.
Blinken uit in: hun extreem veel antioxidanten, waardoor ze allerlei ziekten (waaronder kanker en obesitas) tegengaan.

5. CASHEWNOTEN
Voedingswaarden per 100 gram: 625 kcal, 26g koolhydraten en 49g vet.
Rijk aan o.a.: ongeveer alle vitamine B-varianten, vitamine E en vitamine K. 
Blinken uit in: hun collageenstimulerende functie, wat fijn is voor je huid.

6. PARANOTEN
Voedingswaarden per 100 gram: 667 kcal, 4,5g koolhydraten en 67g vet.
Rijk aan o.a.: selenium, vitamine E en fosfor.
Blinken uit in: hun hoge seleniumgehalte, waardoor ze huidveroudering bestrijden.
 

7. MACADAMIANOTEN
Voedingswaarden per 100 gram: 690kcal, 17g koolhydraten en 63g vet.
Rijk aan o.a.: onverzadigde vetzuren, kalium, fosfor, magnesium, calcium, vitamine B1, koper, zink en ijzer.
Blinken uit in: hun cholesterolverlagende werking.

8. HAZELNOTEN
Voedingswaarden per 100 gram: 675 kcal, 11g koolhydraten, 65g vet.
Rijk aan o.a.: vitamine E, eiwitten, calcium, magnesium, fosfor, ijzer, zink, foliumzuur en vitamine B1.
Blinken uit in: hun hoge vitamine E-gehalte, waardoor ze top zijn voor huid, haar en nagels, én hun waardevolle stoffen voor je brein.

9. PINDA'S (STIEKEM GEEN NOTEN, MAAR PEULVRUCHTEN!)
Voedingswaarden per 100 gram: 620 kcal, 14g koolhydraten en 50g vet.
Rijk aan o.a.: vitamine B3, omega-3-vetzuren, antioxidanten, bèta-sitosterol (goed tegen kanker), magnesium en verzadigende eiwitten.
Blinken uit in: het tegengaan van dementie en hun stimulerende werking op je stofwisseling.

Hoeveel noten is een ‘normale’ portie? Een portie noten van 30 gram per dag is in principe genoeg om van alle voordelen te genieten.


LEES OOK:

De kaasbijbel. Deze kaasjes zijn het gezondst. > 


Reacties

Wees de eerste om te reageren...

Laat een reactie achter
* Jouw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.
* Verplichte velden