IN SLAAP VALLEN DOOR MEDITATIE - Taj Amsterdam

IN SLAAP VALLEN DOOR MEDITATIE

IN SLAAP VALLEN DOOR MEDITATIE

In bed liggen, doodmoe zijn en toch niet kunnen slapen. Zijn jouw gedachten geneigd overuren te maken zodra je hoofd je kussen aanraakt? Met deze meditatieoefeningen krijg je je gedachtegang kalm en je lijf meer ontspannen, zodat je sneller in een diepe, herstellende slaap valt.

Welke meditatie-oefening werkt, verschilt per persoon. Probeer meerdere oefeningen uit en ondervind wat het beste bij jou past.

1. HERHAAL EEN MANTRA

Een mantra is een woord, zin, vers, een reeks klanken of zelfs heel gedicht. Je herhaalt een mantra hardop of in gedachten als een soort gebed; een medicijn voor de geest – en daardoor in zekere zin ook voor het lichaam. Mantra’s kunnen rust, vertrouwen, troost, positiviteit, kracht of bijvoorbeeld inspiratie brengen. Kies een mantra dat voor jou resoneert, en herhaal dit ’s avonds in bed als je in slaap probeert te vallen.

Twee mantra’s die wij zelf graag gebruiken zijn: ohm namah shivayah (betekenis: ik eer het hoogste licht en het goddelijke in mijzelf – een mantra waarmee je de goddelijke energie in jezelf erkent en meer zelfliefde oproept) en har har mukanday (betekenis: de oneindige schepper bevrijdt mij – een mantra die je bevrijdt van de grenzen en muren die je voor jezelf hebt getekend en gebouwd, en die je motiveert je zorgen los te laten, vertrouwen te hebben en je hart te volgen).

2. FOCUS JE OP JE ADEMHALING

Bij ademhalingsmeditatie focus je je simpelweg op je ademhaling, zónder er iets aan te veranderen. Adem gewoon rustig in en uit door je neus en via je buik. Stapje verder? De 4-7-8-ademhaling kan wellicht nog meer voor je doen: adem 4 seconden in, houd je adem 7 seconden in en blaas 8 seconden hard uit. Dit alles terwijl je het puntje van je tong tegen je gehemelte aandrukt, net achter je voortanden. Herhaal vier keer.

3. VISUALISEER EEN GEWICHTLOZE OMGEVING

Visualiseer een plaats waar jij je ontspannen voelt, bijvoorbeeld een waterval in een rotsachtig dal. Vul deze plek tot in de details in – van kleuren en geuren tot hoe alles voelt en klinkt – en zet je jezelf in het plaatje. Aanschouw de hele omgeving en maak hem dan gewichtsloos. Zie en voel hoe jij door jouw rustgevende plaats zweeft of drijft. Blijf je ondertussen focussen op en verwonderen over alle details, zoals de sterren en de maan boven je, de planten om je heen, de dieren die ook op deze plek leven. Doe dit net zolang tot je in slaap valt.

4. SNEL AFGELEID? KIES VOOR EEN GELEIDE MEDITATIE

Heb je moeite je om je te focussen op je mantra of ademhaling en dwalen je gedachten echt te vlug af om rustig te kunnen worden? Misschien is een geleide audiomeditatie dan iets voor jou. Kies een audiobestand waarin de focus op rust ligt, richt je aandacht volledig op de stem van de begeleider en herhaal de meditatie tot je in slaap valt. Een app die wij zelf graag gebruiken voor geleide meditaties is Stop, Breathe & Think, waarbij je zelfs de optie hebt om voor een geleide slaapmeditatie te kiezen.

LEES OOK:

Zo vind je meer innerlijke rust. > 

Zo maak je van je huis een oase van rust. > 

Check  out our jewelry! Taj Amsterdam | Recycled silver | Dutch design | Handcrafted on Bali | Fair to the People & Fair to the Planet. 
Null

Reacties

Wees de eerste om te reageren...

Laat een reactie achter
* Jouw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.
* Verplichte velden