HOW TO: STICK TO YOUR NY'S RESOLUTIONS - Taj Amsterdam

HOW TO: STICK TO YOUR NY'S RESOLUTIONS

HOW TO: STICK TO YOUR NY'S RESOLUTIONS

Goede voornemens dwingen je tot zelfreflectie, zelfverbetering en een optimistische attitude. Maar hoe zorg je er nu voor dat je je goede voornemens voor 2015 niet vrolijk en onveranderd óók 2016 (en 2017 en 2018) in sleept? Met deze tips leef je je goede voornemens na zodat je ze eindelijk eens écht, for once and for all, kan doorstrepen.

Wie fervent wil kunnen doorstrepen, moet eerst zijn goede voornemens bepalen. Leren begint met reflecteren (jazeker gaan wij rijmen, it is the season for it after all!). En uiteindelijk draait alles om geluk. Sommige voornemens klinken aantrekkelijk (zoals gewicht verliezen), nobel (zoals meer doen voor het goede doel) of gewoon als the right thing to do in theorie, maar hoe dragen deze voornemens uiteindelijk werkelijk bij aan jouw geluk?

Misschien kun je wel veel belangrijkere dingen bedenken als je met een open hart en geest jezelf onder de loep neemt. Misschien word je bijvoorbeeld wel veel gelukkiger als je dit jaar meer tijd besteed aan quality time met je moeder, in plaats van in de sportschool. Moraal van dit verhaal: get your priorities straight. Op jouw lijstje komen alleen voornemens die er écht toe doen. En dat lijstje leef je met deze tips na:

HOW TO: STICK TO YOUR NEW YEAR’S RESOLUTIONS

1. Ben realistisch en concretiseer je voornemens. Je wilt gezonder worden, supergoed! Hoe ga je dat doen? Ga je meer sporten (en zo ja, wat ga je doen en hoe vaak)? Wil je gezonder eten (en zo ja, betekent dit minder suiker, meer groenten of zelfs een bepaald dieet)? Wil je meer lezen? Kies vast vijf boeken uit die je graag wilt lezen. Probeer zo specifiek mogelijk te zijn.

2. Maak het jezelf niet te moeilijk. Slagen is motiverend; falen niet. Dus maak baby-step plannen. Zeg bijvoorbeeld niet dat je dit jaar 10 kilo kwijt wilt, maar zeg dat je in de eerste drie maanden 3 kilo kwijt wilt raken.

3. Maak een kalender met beloningen. Ben je na drie maanden inderdaad 3 kilo kwijt, of heb je gezonder gegeten of kun je al beter ‘nee’ zeggen? Beloon jezelf!

4. Reflecteer ook mid-season. Elk kwartaal reflecteer je waarom je eventueel achterloopt op je planning  (een beetje zoals de belasting, maar dan gezelliger). Zo kun je bijtijds ingrijpen en voorkom je dat je het nieuwe jaar daarop je gehele lijstje - onafgekruisd - weer meeneemt.

5. Get creative! Zien helpt doen. Wil je doortastender worden en eindelijk iets van die dromen realiseren? Hang een moodboard boven je laptophoekkie met foto’s die jouw dromen uitbeelden (huis, auto, baan, kinderen, wereldreizen, topsport, of wat dan ook!). Wil je beter leren 'nee' zeggen? Plak een grote 'NEE IS OKE' boven je bureau. Enfin, jullie begrijpen waar we heen willen: concretiseer en visualiseer.

Good luck!


Reacties

Wees de eerste om te reageren...

Laat een reactie achter
* Jouw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.
* Verplichte velden