HIER VRAAGT JE LICHAAM ÉCHT OM - Taj Amsterdam

HIER VRAAGT JE LICHAAM ÉCHT OM

HIER VRAAGT JE LICHAAM ÉCHT OM

Soms lijkt je lijf te vragen om het één, terwijl het iets totaal anders nodig heeft. Taart bijvoorbeeld. Maar ook brood, chips, friet, fout vet of zouter dan zoute hapjes. De teleurstellende waarheid (shocker!): je lijf heeft nooit cake, taart, chips en een overdosis zout nodig. Die hunkering kun je dan ook tegemoet komen met iets dat wél gezond is; iets waar je lijf écht om vraagt.

Eigenlijk moet je leren om met je rede als tolk op te treden: je medieert tussen de ware behoeften van jouw lijf en je hunkeringen. Je lijf spreekt Chinees, je hunkeringen Bulgaars en jij vertaalt… Zoiets. We vertolken hieronder een paar hunkeringen voor je.

Hunkering: brood, taart, cake en alles dat bij de bakker geëtaleerd ligt. 
Vertolking: je bloedsuikerspiegel is uit balans en je maakt o.a. te weinig serotonine aan.
Je lijf vraagt écht om: complexe koolhydraten, bijvoorbeeld volkorengranen en fruit, en proteïnerijk voedsel, zoals peulvruchten, vis en pindakaas.

Hunkering: chocolade, in alle vormen, kleuren en maten.
Vertolking: je lichaam zou in dit geval weleens magnesium tekort kunnen komen, waardoor je moe bent. En wie moe is grijpt graag naar snelle suikers. 
Je lijf vraagt écht om: noten, zaden en volkoren producten.

Hunkering: troostvoedsel met lekker veel vet, zoals friet, chips, oliebollen en andere frituursels.
Vertolking: je lichaam komt in dit geval vaak essentiële vetten of vitamine A, D, E of K tekort, je hebt mentale stress of last van hormonale schommelingen. 
Je lijf vraagt écht om: vettige avocado of groene groenten.

Hunkering: zout, zout en nog meer zout.
Vertolking: je zou calcium, natrium en andere mineralen tekort kunnen komen, je bent lichtelijk uitgedroogd en er is wellicht een daling van elektrolyten in je lichaam (bijvoorbeeld doordat je gesport hebt).
Je lijf vraagt écht om: verse groene groenten, noten of bijvoorbeeld vettige vis.

Hunkering: cafeïne, vaker dan alleen ’s ochtends vroeg en óók als je genoeg hebt geslapen. 
Vertolking: je lichaam heeft in dit geval vaak eigenlijk behoefte aan ijzer. Omdat je te weinig ijzer hebt, voel je je moe. 
Je lijf vraagt écht om: ijzerrijke voedingsmiddelen (zoals broccoli, quinoa en tahin) en gedroogd fruit (zoals abrikozen en rozijnen).

LEES OOK:

Koolhydraten maken dik of zijn ongezond? Onzin, mits je weet wat je doet. Koolhydraten kiezen doe je zó. > 

Doen: je groenten fermenteren. >

In een snackbui? Snack dan goed met deze 12 biologische snacks zonder troep. >


VOLG ONS OP INSTAGRAM:
Null

Reacties

  1. Martine Martine

    Dat kan wel zo zijn, maar de blijdschap die je krijgt van een lekker gebakje, krijg je nu niet direct van 'gezond eten' of voedsel wat je dagelijks tot je neemt.
    Laat mij maar happy worden zo nu en dan van een lekkere grote Bosche Bol!

Laat een reactie achter
* Jouw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.
* Verplichte velden