HEALTHY CURRY SAMOSAS VAN RIJSTPAPIER MET KORIANDER-WALNOOTDIP [VEGAN] - Taj Amsterdam

HEALTHY CURRY SAMOSAS VAN RIJSTPAPIER MET KORIANDER-WALNOOTDIP [VEGAN]

  • Geplaatst op
  • Geplaatst in Recipes
  • 0
HEALTHY CURRY SAMOSAS VAN RIJSTPAPIER MET KORIANDER-WALNOOTDIP [VEGAN]

Vorige week was het feest in huize Boston. De reden: ik had het gepresteerd om met wat experimenteerwerk gezonde, vegan samosas te maken. Niet door deeg te vullen en te frituren, maar door volkoren rijstpapier te gebruiken en dat in de oven te stoppen.

Het resultaat is knapperig en perfect. Je kunt het eten of meenemen als snack, maar ook serveren met een grote salade als avondmaal. Wij hebben al samosas op als breakfast, lunch, dinner… Samosa love all around.

Porties: 16
Bereidingstijd: ruim een uur

DIT HEB JE NODIG VOOR +/- 16 SAMOSAS:
8 bruine rijstvellen (als je geen bruine rijstvellen kunt vinden; wit werkt ook) | 1 kleine ui, fijngesneden | 2 teentjes knoflook, fijngesneden | ½ blikje volle kokosnootmelk | 1 zoete aardappel, in kleine blokjes mét schil| 100 gram rode linzen | kokosnootolie | water (zoveel als nodig blijkt) | 1 theelepel komijnzaad | 1 theelepel gemalen koriander | ½ theelepel kurkuma | ½ theelepel garam masala | 1 eetlepel kerrie | zout en peper naar smaak.

DIT HEB JE NODIG VOOR DE DIP:
sap van 1 citroen | handjevol walnoten | 2 knoflooktenen | 1 groene peper, fijngesneden zonder zaad | 2 flinke eetlepels verse koriander, fijngesneden | zeezout naar smaak.

DIT IS WAT JE DOET:
1. Fruit de ui en knoflook in wat olie met wat zout tot ze glazig zijn, niet bruin. Voeg de kruiden toe en wok kort mee tot het geurig wordt (maar pas op dat het niet aanbrandt, dan wordt het bitter!).

2. Voeg de kokosnootmelk, de linzen de zoete aardappel en wat zout toe. Dek af en kook tot de linzen en aardappelblokjes gaar zijn (zo’n 15 minuutjes). Voeg wat water toe als dat nodig is. Laat vervolgens indikken zonder deksel op laag vuur, tot je een dikke stoof hebt. Er mag geen vocht bij zitten; dat houdt het rijstpapier niet.

3. Verwarm de oven voor op 180 graden. Pak vervolgens een diep bord/pan en vul met warm water. Zorg ervoor dat je een werkstation klaar hebt om je samosas te gaan vouwen: werk bijvoorbeeld op een natte houten snijplank of een vochtige theedoek. Pak vervolgens het eerste rijstvel en leg dit 30-45 seconden in het warme water, tot het helemaal slap is, maar je nog wél het patroontje in het papier ziet staan. Leg het vel daarna zo glad mogelijk op je werkplank. Snijd doormidden met bijvoorbeeld een pizzaroller. Je bent klaar om te gaan vullen!

4. Schep 1 à 2 volle eetlepels van het linzenmengsel op het midden van een half rijstpapier. Vouw vervolgens in een driehoekige samosa: vouw de onderste punt over de vulling heen, richting de ronde kant. Doe met het andere puntje vervolgens hetzelfde. Vouw de open kant een beetje omhoog en dicht. 

5. Leg de samosas op een met bakpapier beklede bakplaat en smeer aan beide kanten lichtelijk in met kokosnootolie (of een andere olie, liefst met hoog rookpunt). Bak ze 10 tot 15 minuten aan de ene kant en 10 tot 20 minuten aan de andere kant – of tot ze knapperig en goudbruin zijn.

6. Maak ondertussen de dip: pureer alle ingrediënten tot een grove dip. 

Enjoy!


Null


LEES OOK: 


Zo maak je een gezonde, vegan pizza met een bodem van zoete aardappel. > 

Suikervrij blueberry bread: het perfecte ontbijtje voor in het weekend! >


Volg ons op Instagram!Null

Reacties

Wees de eerste om te reageren...

Laat een reactie achter
* Jouw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.
* Verplichte velden