GEZONDE PIZZA MET BODEM VAN ZOETE AARDAPPEL - Taj Amsterdam

GEZONDE PIZZA MET BODEM VAN ZOETE AARDAPPEL

  • Geplaatst op
  • Geplaatst in Recipes
  • 1
GEZONDE PIZZA MET BODEM VAN ZOETE AARDAPPEL

Hij is supergezond, je wordt er niet dik van, hij is niet vet en (niet meteen weg klikken) er zit géén kaas op. En toch is hij onwijs lekker. Deze vegan pizza wil je maken.

Ik was nooit bijzonder capabel in de keuken. Maar sinds ik veganistisch kook, lijk ik me te ontpoppen tot een ware chef. Deze week kreeg ik er thuis een ster bij en nam ik mijn grootste compliment tot nu toe in ontvangst: mijn vriend vond deze pizza de allerlekkerste pizza die hij óóit gegeten had. Dergelijke complimentjes zijn geheel nieuw voor mij (mijn vriend vond soep van Knorr voorheen bijvoorbeeld beter dan mijn soep), dus laten we even stilstaan bij wat dit precíes betekent:

1. Mijn pizza is lekkerder dan de pizza van L’Antica Pizzeria da Michele
Zoals we dankzij Julie Roberts in Eat, Pray Love allemaal weten, serveren ze bij L’Antica Pizzeria da Michele in Napels de beste pizza van Italië – en dus van de hele wereld. Mijn vriend was het daarmee eens. Tót mijn pizza in het spel kwam. Ergo: mijn pizza is nu de beste pizza van de wereld.

2. New York pizza ain’t got nothing on me!
Tijdens onze tripjes naar New York City heeft mijn vriend iedere pizzapunt op zijn pad verslonden. Er zijn nogal wat pizzatoko’s in NYC. Je zou dus kunnen stellen dat hij een pizza-expert is. Maar al die urban, vette punten met bergen vlees en kaas vond hij níet zo lekker als mijn gezonde vegan pizza. Jippie!

3. Mijn pizza is opwarmproef
Mijn vriend proefde de pizza voor het eerst opgewarmd. Oftewel: mijn pizza rockt nog steeds op dag twee.

Goed, dat je de smaak van mijn vriend deelt, kan ik natuurlijk niet garanderen. Dat vriendliefs smaakpapillen wel objectief zijn, evenmin. Maar geloof me: deze pizza is op zijn minst een poging waard.

Bereidingstijd: 20 min
Baktijd: 1 uur

DIT HEB JE NODIG VOOR DE BODEM:
2 grote zoete aardappelen | 1 eetlepel chiazaad | 1 eetlepel olijfolie | 1 eetlepel appelazijn | 295 gram havermoutmeel (havermout in de blender doen en klaar) | 60 gram amandelmeel | 1 eetlepel provinciaalse kruiden | 1 theelepel knoflookpoeder | zout en peper naar smaak. 

DIT HEB JE NODIG VOOR DE SAUS:
1 pot tomatenstukjes (liefst biologisch en bpa-vrij) | 1 ½ theelepel tomatenpuree | 1 theelepel Italiaanse kruiden| 1 kleine ui, fijngesneden | 2 tenen knoflook, uitgeperst | zout. 

DIT HEB JE NODIG VOOR DE TOPPING:
1 doosje kastanjechampignons, in schijfjes gesneden | 1 pot gemarineerde artisjokharten, in stukken gesneden| 1 aubergine, in platte blokjes gesneden | handvol zoete tomaatjes, gehalveerd | Kalamata olijven, gehalveerd | zongedroogde tomaten naar smaak | verse basilicum.

EN DIT IS WAT JE DOET:
1. Doe 1 eetlepel chiazaad met 3 eetlepels water in een kopje. Roer en zet 10 minuten opzij zodat het kan indikken.

2. Was de zoete aardappelen, prik er gaatjes in met een vork en doe ze 45 minuten in de oven op 200 graden óf doe ze 6 minuten in de magnetron (of tot de aardappelen gaar zijn). 

2. Pel de zoete aardappelen, doe ze in een grote bak en prak ze tot puree.

3. Heb je zojuist de magnetron in plaats van de oven gebruikt om de aardappelen te garen, verwarm de oven dan nu voor op 200 graden zodat de pizza er zo in kan.

4. Meng het chiamengsel, het havermoutmeel, het amandelmeel, de olijfolie, de appelazijn en alle kruiden door de aardappelpuree. Gebruik geen mixer, maar roer goed met een spatel.

5. Bedek een bakplaat met bakpapier. Smeer je aardappelpuree uit over het bakpapier (rond, vierkant; wat jij wil!). Hoe dikker de bodem, hoe luchtiger. Hoe dunner de bodem, hoe krokanter. Mijn bodem is meestal 0,75 tot 1 cm dik.

6. Bak de pizzakorst ongeveer 35 minuten in de oven. De korst moet bovenop krokant zijn en de randjes goudbruin.

7. Maak ondertussen de saus: fruit de ui en de knoflook in wat olijfolie. Voeg de tomatenblokjes en tomatenpuree toe met een klein scheutje water. Breng op smaak met de Italiaanse kruiden en zout.

8. Haal de pizzakorst uit de oven en laat afkoelen. Bedek hem vervolgens met de tomatensaus en al je toppings tot de verse basilicum: deze gaat rauw over de pizza heen.

9. Bak je pizza nog een kwartiertje of tot alle toppings gaar zijn.  

10. Serveer de pizza met een handvol verse basilicum.

Tip: creëer je eigen topping! Ben je niet vegan, probeer hem dan bijvoorbeeld eens met mozzerella (en ben je wél vegan en heb je kaascravings, dan is de vegan mozzerella van Daiya een aanrader).

PS De pizza op de foto is inderdaad een zielig halfje. Hij was te lekker en de andere helft was op vóór ik de foto kon maken :-). 


LEES OOK:

 
Vegan, gezond en in no time klaar: wij probeerden deze Afrikaanse pindastoof en zijn hooked. > 

Van mango-kerriehummus tot bietenhummus. Zo maak je 3x de allerlekkerste hummus in no time gewoon zelf. > 

En zó maak je suikervrije carrot cake. >


Check out our jewelry! Taj Amsterdam | Recycled silver | Dutch design | Handcrafted on Bali | Fair to the People & Fair to the Planet.
Null 

Reacties

Laat een reactie achter
* Jouw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.
* Verplichte velden