EMOTIONELE HYGIЁNE: ZO GENEES JE JE GEEST - Taj Amsterdam

EMOTIONELE HYGIЁNE: ZO GENEES JE JE GEEST

EMOTIONELE HYGIЁNE: ZO GENEES JE JE GEEST

Feit: eenzaamheid is op de lange duur even schadelijk voor je gezondheid als roken en afgewezen worden kan je zelfvertrouwen zo beschadigen, dat je je leven lang onder je niveau werkt. Iedereen weet dat je een fysieke wond moet behandelen. Maar onze emotionele gezondheid wordt massaal genegeerd. Voel je je down? Schud het van je af. Ben je afgewezen? Stel je niet aan, kan gebeuren.

 

We gaan van jongs af aan zó nonchalant om met onze emotionele wonden, dat ze diepe littekens kunnen achterlaten. Maar onze emotionele gezondheid heeft enorme invloed op onze levens én fysieke gezondheid. Tijd om te leren hoe we onze geest genezen.

Dat doen we met een beetje hulp van Guy Winch, de psycholoog die dit standpunt bepleit in zijn TED-talk Why we all need to practice emotional first aid’. Samengevat: behandel die persoonlijke afwijzing hetzelfde als die snee in je been - en leer je kinderen dat óók te doen. Laat niets zweren en etteren en pak de verse wond aan.

We hebben de neiging om emotionele wonden zelf erger te maken. Ben je afgewezen tijdens of na een date? Vertel jezelf dan niet dat het te verwachten was, dat je niet leuk genoeg bent, niet slim genoeg of niet mooi genoeg. Wees in plaats daarvan je eigen beste vriend en lap jezelf op. Geef jezelf je zelfvertrouwen terug en blijf deze slechte herinnering niet eeuwig herkauwen.

Hetzelfde geldt voor kinderen. Is jouw kind van het klimrek afgeduwd en moest iedereen lachen? Plak niet alleen een pleister op zijn/haar knie, maar ook op zijn/haar zelfvertrouwen. Laat geen ruimte voor negatieve gedachten en zelfbedachte verklaringen (zoals dat hij/zij misschien niet leuk is, er niet goed uitzag of niet goed kon klimmen), maar lap het kindje emotioneel op. Creëer positieve gedachten, herinner hem/haar aan de keren dat het wél goed ging, dat kindjes hem/haar wél leuk vonden, dat het niet aan hem/haar lag.

Emotionele hygiëne, zoals Guy het zo mooi noemt, kunnen we zo terugbrengen naar vier actiepunten:

1. ONDERNEEM ACTIE WANNEER JE EENZAAM BENT 
Al hebben we dan vaak de neiging ons meer af te sluiten omdat we bang zijn voor afwijzing en ons hart al zo’n zeer doet: put yourself out there en zorg ervoor dat je minder eenzaam wordt. Praat over je eenzaamheid, zoek hulp, leer mensen kennen en sleep jezelf uit je isolement.

2. VERANDER JE REACTIE OP FALEN
Daarvoor moet je er eerst bewust van worden hoe je eigenlijk op falen reageert, want dat gaat vaak onbewust. Analyseer jezelf daarom. Heb je een fout gemaakt op je werk? Vraag jezelf dan wat dat met je doet. Raak je ontmoedigd? Raak je gefrustreerd? Teleurgesteld in jezelf? Blijf je de fout herkauwen in je hoofd? Of geeft het je juist de pit om ervan te leren? Om te kijken waarom het mis ging zodat je het de volgende keer beter kunt doen? Wellicht voel je hem al aankomen: je moet ervoor zorgen dat je de positieve reacties ontwikkelt op falen en de negatieve verslaat. Werk daaraan! Onder andere middels nummertje 3.

3. STOP JE NEGATIEVE GEDACHTEN 
Herkauw fouten en nare ervaringen niet eindeloos (dit kan zelfs tot depressie, eetstoornissen en cardiovasculaire ziekten leiden) en zoek afleiding zodra je er weer aan denkt . Het is wetenschappelijk bewezen dat je maar 2 minuten afleiding nodig hebt om de negatieve spiraal te doorbreken. Ga dus 2 minuten lang even iets compleet anders doen of denk aan dingen die wél goed gingen. Laat een blunder ook niet tien keer zwaarder wegen dan een succes.

4. BESCHERM JE ZELFVERTROUWEN
Lap jezelf op na ieder krasje en deukje en na iedere lompe klap. Wees je eigen beste vriend en vergeef jezelf, ben warm en positief. Geef je eigen zelfvertrouwen een boost. 

 

Kijk hier de hele TED-talk:

 

 

 

Bron: www.ted.com.

Reacties

Wees de eerste om te reageren...

Laat een reactie achter
* Jouw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.
* Verplichte velden