GEBAKKEN BANAAN MET DADELKARAMELSAUS - Taj Amsterdam

GEBAKKEN BANAAN MET DADELKARAMELSAUS

  • Geplaatst op
  • Door Shardey Aalders
  • Geplaatst in Recipes
  • 0
GEBAKKEN BANAAN MET DADELKARAMELSAUS

Tijdens ontwerptijden in Indonesië eten we het bijna dagelijks: gebakken banaan. Ongelooflijk lekker, exotisch, gezond (mits je het niet in de frituurpan kiepert) én vegan. En toch hadden we het tot deze week nog nooit zelf geprobeerd te maken. Nu het ook nog eens supermakkelijk schijnt te zijn, zijn we helemaal om: gebakken banaan wordt bij ons een vaste zoete snack. Mét zelfgemaakte karamelsaus van dadels én een fraai dotje kokosyoghurt.

Null

Je hebt heel weinig ingrediënten, moeite en kooktalent nodig om dit mooie dessert op tafel te zetten. En we zeggen het maar vast: tenzij je een sneuïg bananenprutje ambieert, kun je de bakbanaan beter niet proberen te vervangen door gewone banaan. Dat kost je gelukkig geen extra moeite of bezoekjes aan exotische winkels, want bakbanaan kun je eigenlijk overal en het hele jaar door wel kopen :-). 

De karamelsaus maken we van pure ingrediënten zonder toegevoegde suikers: dadels, vanille, citroensap en wat kokosolie. En mocht je wat deze saus overhouden: hij is ge-wel-dig lekker over je popcorn heen. 

Vegan karamelsaus van dadels



DIT HEB JE NODIG VOOR 4 PERSONEN:

4 flink rijpe bakbananen | 6 ontpitte dadels | 1 theelepel vanille-extract | 1 eetlepel citroensap | 50 ml water | 1 theelepel kokosolie + wat extra om de bananen mee in te smeren | kokosyoghurt en kaneel (optioneel).

DIT IS WAT JE DOET:

1. Pel de bananen, hak de uiteindjes ervan af en snijd in 4 parten (dus zowel in de lengte als breedte halveren).
2. Smeer de bananen in met kokosolie en leg op bakpapier in de oven: 15 tot 20 minuten op 200 graden (of totdat ze mooi goudbruin kleuren). Draai halverwege een keertje om.
3. Maak ondertussen de dadelkaramelsaus: doe de ontpitte dadels, kokosolie, het water, citroensap en vanille-extract in een kommetje en pureer. Bijvoorbeeld met een staafmixer. Proef en voeg eventueel wat vanille, citroen of zeezout toe. Is hij te dik? Voeg dan wat extra water toe.
4. Serveer de bananen warm en direct met de saus, een dotje kokosyoghurt en wat kaneel.

Enjoy!


ZIE OOK:

Zo maak je zoete aardappeltoast op vier verschillende manieren. Lekker als lunch in plaats van brood. >


Mango-ijs als ontbijt? Dat kan superlekker én gezond! > 


Volg ons op Instagram!
Null

 

Reacties

Wees de eerste om te reageren...

Laat een reactie achter
* Jouw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.
* Verplichte velden