EET JIJ AL ZEEWIER? - Taj Amsterdam

EET JIJ AL ZEEWIER?

EET JIJ AL ZEEWIER?

Zeewieren verdienen een plekje in je keuken. Een even mooi plekje als dat ze in de Koreaanse, Japanse en Chinese keuken al lang hebben. Zeewieren zijn namelijk ongelooflijk gezond. En ze zijn nog makkelijk te verwerken en lekker ook.

Voor we een overzichtje
van zeewiersoorten geven, hier eerst even kort een wat beter gefundeerde ode aan zeewier. Zeewier bevat om te beginnen o.a. ontzettend veel vitamines, mineralen, antioxidanten en essentiële aminozuren. Te veel om ze allemaal te benoemen, zelfs. Ja, dat wordt tegenwoordig over zoveel producten gezegd, maar neem van ons aan: chiazaad is er niets bij. Maar wat zeewieren pas écht onderscheidt, is de 'fucose' die erin zit: een essentiële suiker die je lichaam zelf niet kan aanmaken maar die bijzonder belangrijk is voor je darmflora, en dus ook voor je immuunsysteem.  

Zeewieren staan er verder bekend om de groei van schimmels te remmen (ter - wellicht overbodige - info: schimmels zijn onze vijand), het verouderingsproces te vertragen, cellulaire mutaties te voorkomen, ontstekingen te remmen, je bloeddruk te verbeteren en overgangsverschijnselen te verlichten. Het lijstje gaat nog even door, maar ons punt moge duidelijk zijn: driedubbele hoera voor zeewier en hup, richting de toko nu. Wat je daar gaat halen? Bij voorkeur een van déze vijf zeewieren. 

1. NORI
We beginnen veilig met Nori, de meest bekende zeewiersoort. Waarschijnlijk zijn je eerdere ontmoetingen met nori vergezeld geweest van rijst en rauwe vis en zag je de Nori als onderdeel van je sushi. Maar Nori is veel veelzijdiger in te zetten. Gebruik de geroosterde Nori-vellen bijvoorbeeld eens in plaats van een volkorenwrap en stop er een quinoasalade of groenten met wat hummus in 

2. KOMBU/KELP
Een bruine alg die vleesachtig en zilt smaakt. Je kunt het toevoegen aan een Aziatische soep, maar ook aan je  groenten, granen en peulvruchten.

3. WAKAME
Een heerlijke en zoetige bruine zeewier. Misschien ken je Wakame-salade wel, vaak geserveerd bij je sushi met wat sesamsaad. Maar Wakame leent zich ook uitstekend voor allerlei soepjes.  

4. HIJIKI 
Kost iets meer tijd om te bereiden, maar het komt dan ook wel met een cosmetisch voordeel: je zou sterkere en glanzendere haren van Hijiki krijgen. Goed fijnhakken en vervolgens minstens vijf minuten koken tot het gaar is. Goed te verwerken in stoofpotjes. 

5. ARAME 
Arame is mild zoet en supermakkelijk aan gerechten toe te voegen. Je hoeft het alleen even te weken zodat het zacht wordt. Daarna kun je het fijnsnijden en over je salades gooien of wokken met de rest van je veggies.

 

Bron info: zeewier.net 

Reacties

Wees de eerste om te reageren...

Laat een reactie achter
* Jouw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.
* Verplichte velden