DOEN: JE GROENTEN FERMENTEREN - Taj Amsterdam

DOEN: JE GROENTEN FERMENTEREN

DOEN: JE GROENTEN FERMENTEREN

Gefermenteerde groenten hebben een sterke probiotische werking. Met andere woorden: ze maken je darmflora héél, héél erg blij. Dat is fijn, want de conditie van je darmen heeft invloed op de mate waarin je lijf voedingsstoffen opneemt, de conditie van je immuunsysteem, je mentale gezondheid en nog veel meer.

Niet zo vreemd dat onze voorouders hun groenten zo’n 6000 jaar v.Chr. al fermenteerden. Het goede nieuws: jij kunt je groenten óók zelf gemakkelijk fermenteren. Voeg ze toe aan een gezond voedingspatroon, ga niet overboord en eet er niet te veel van (overdaad schaadt in dit geval letterlijk!) en je darmflora zal significant verbeteren.

DIT HEB JE NODIG:
- Luchtdichte potten (zoals weckpotten)
- Groenten (en/of fruit)
- Water
- Geurloze olijfolie
- Zout
- Optioneel: kruiden

DIT IS WAT JE DOET:
1. Was je groenten, snijd ze op de gewenste maat en bestrooi ze redelijk ruim met zout, zo’n 1,5 eetlepel per kilo groenten. Het zout is essentieel: dit stimuleert de groei van goede bacteriën en vermindert de hoeveelheid slechte bacteriën. Bovendien zorgt het zout ervoor dat je groenten lekker knapperig worden. Voeg eventueel ook kruiden toe, zoals dille of geroosterde venkelzaden. 

2. Doe de groenten in een schaal en pers ze samen of masseer ze, zodat de sappen vrijkomen. Kool en courgette laten bijvoorbeeld zelf veel sap los. Andere groenten, zoals bloemkool, moet je een beetje helpen door water toe te voegen.

3. Doe je mengsel in de pot. Houd ongeveer 7 tot 8 cm aan de bovenkant vrij. Druk met een lepel de groenten naar de bodem van de pot, zodat het vocht naar boven komt drijven. Staan de groenten niet onderwater, voeg dan water toe tot ze dat wél staan.

4. Giet er een laagje geurloze olijfolie over, zodat de pot goed luchtdicht afsluit.

5. Zet de pot op kamertemperatuur weg. Laat hem daar 3 tot 4 dagen staan, in de schaduw en op een droog plekje. Proef tussendoor even of je de smaak al zuur genoeg vindt. Mag het wat sterker, laat hem dan een extra dag staan.

6. Goed op smaak? Zet de pot dan in de koelkast. Het fermenteer proces gaat hier nog langzaam door. In de koelkast zijn de gefermenteerde groenten maandenlang houdbaar.

Lekker in salades!


LEES OOK:

Dadels en vijgen, goed voor je of niet? Lees ook alles over gedroogd fruit. > 



Reacties

Wees de eerste om te reageren...

Laat een reactie achter
* Jouw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.
* Verplichte velden