DE VITAMINENBIJBEL: D, E & K - Taj Amsterdam

DE VITAMINENBIJBEL: D, E & K

DE VITAMINENBIJBEL: D, E & K

Wie weet welke vitamine essentieel is voor een gezonde huid? Of welk vitaminetekort een grote veroorzaker is van concentratieproblemen? Of hoeveel je überhaupt van elke vitamine binnen moet krijgen? We kunnen de meeste vitaminen wel opsommen, maar eigenlijk weten we er vaak bar weinig van. Hier een bijbeltje met de basics: dít wil je weten over vitaminen.

Omdat er nogal wat vitaminen zijn, hebben we de bijbel opgesplitst in twee delen. Vorige keer waren A, B en C aan de beurt; dit keer hebben we het over D, E en K.

VITAMINE D
Ons lichaam heeft vitamine D nodig om calcium en fosfor op te nemen, waardoor het vooral een belangrijke vitamine is voor botten en tanden. Daarnaast zorgt vitamine D, net als veel andere vitaminen, voor een goede weerstand. Ons lichaam kan D zelf aanmaken met behulp van zonlicht, maar er zijn ook voedingsmiddelen waarin we de vitamine kunnen scoren. Zo is de grootste voedingsbron van vitamine D vette vis (zalm, haring, makreel) en vind je het in mindere mate in andere dierlijke producten. In een stukje zalmfilet van 125 gram zit bijvoorbeeld 11,75 microgram vitamine D en in één stukje rundertartaar zit 0,6 microgram vitamine D.

Dit heb je nodig:
De aanbevolen dagelijkse hoeveelheid voor zowel volwassen vrouwen als mannen is 10 microgram vitamine D. Het voedingscentrum adviseert daarnaast verschillende bevolkingsgroepen dagelijks 10 microgram extra vitamine D te nemen in de vorm van een supplement. Dat advies gaat onder andere op voor alle vrouwen tussen de 4 en 49 jaar met een donkere huidskleur en alle vrouwen tussen de 4 en 49 jaar die niet genoeg buitenkomen.

Verder interessant:
Vitamine D die is toegevoegd aan margarine en halvarine is bestand tegen hoge temperaturen, waardoor het niet verloren gaat tijdens het bakken en braden. De vitamine is wél gevoelig voor afbraak bij zonlicht.

VITAMINE E
Vitamine E is een belangrijke antioxidant en beschermt je lichaamscellen tegen vrije radicalen. Tevens lijkt vitamine E de kans op Alzheimer te verkleinen. Je vindt het vooral in plantaardige oliën (zoals zonnebloemolie), noten, eieren, granen, groenten en fruit.

Vitamine E is verder goed voor met name:
- de bescherming van cellen, celwand, bloedbaan en weefsel tegen oxidatie
- een goede werking van de stofwisseling in je cellen
- je afweersysteem
- vertraging van het verouderingsproces

Dit heb je nodig:
De aanbevolen dagelijkse hoeveelheid vitamine E is voor volwassen vrouwen 8 microgram, voor volwassen mannen 10 microgram. Een tekort komt in Nederland zelden voor en een overschot is niet schadelijk.

Verder interessant: 
Vitamine E is een in vet oplosbare vitamine. Dat betekent dat de vitamine vooral voorkomt in voedingsvetten en dat je lichaam vitamine E in zekere mate kan opslaan.

VITAMINE K
Vitamine K is een van de vitaminen die ons lichaam zelf kan aanmaken, wat voornamelijk gebeurt door de bacteriën in je dikke darm. Daarnaast komt vitamine K ook voor in voeding: je vindt het in eieren, melkproducten, granen, vlees, groene bladgroenten (spinazie, broccoli en boerenkool) en fruit. Je hebt het nodig voor een goede bloedstolling en mogelijk voor de aanmaak van botten. Daardoor is vitamine K extra belangrijk voor baby’s en krijgen pasgeboren baby’s extra vitamine K.

Dit heb je nodig:
In Nederland is niet bepaald hoeveel vitamine K je per dag nodig hebt. Het Voedingscentrum meldt wel dat een Amerikaanse commissie dagelijks 90 microgram voor volwassen vrouwen en 120 microgram voor volwassen mannen aanbeveelt. Vooral mensen die langere tijd aan de antibiotica zijn, moeten waken voor een tekort aan vitamine K.

Verder interessant:
Vitamine K is een vetoplosbare vitamine en kan goed tegen hitte, waardoor er bij het braden, koken en bakken niet veel verloren gaat.


LEES OOK:

Alles over vitamine A, B en C. > 

De superfoods die niemand eet maar die gezonder zijn dan alle chiazaden en gojibessen bij elkaar. > 

Dit doen verschillende kruiden voor je lichaam. > 

Reacties

Wees de eerste om te reageren...

Laat een reactie achter
* Jouw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.
* Verplichte velden