DE SAPJES- & SMOOTHIEBIJBEL - Taj Amsterdam

DE SAPJES- & SMOOTHIEBIJBEL

DE SAPJES- & SMOOTHIEBIJBEL

Zon en strand = sapjes en smooties (want: fruiterig en gezond en fris en yum!). En dat brengt ons bij het huidige sapjesdillema: zijn verse sappen nou wel of niet goed voor je?

Dat ligt er maar net aan hoe je het aanpakt. Daarom hier alle do’s en don’t keurig op een rijtje.

Niet alleen de sapjes en smoothies op de schap in de supermarkt zijn niet opperbest voor je; de bekende zelfgemaakte vruchtensappen (banaantje, appeltje, aardbeitje) kun je ook beter laten staan. Ze zitten bomvol suiker en calorieën, terwijl je de vitamientjes grotendeels weggooit met de rest van de vrucht. Zonde! Eet liever vers fruit, dat is véél beter voor je. Toch een sapje? Hou je dan aan deze golden rules.

GOUDEN REGELS IN SMOOTHIELAND

1. GO GREEN
Idealiter maak je geen vruchten- maar een (groen!) groentesapje. Dat is namelijk wél heel gezond, vooral die met donkergroene bladgroenten. Gebruik fruit - als je het anders écht niet lekker vindt - in kleine hoeveelheden puur als smaakmaker. Citroen en limoen zijn hier vooral goed voor omdat ze minder suiker bevatten. De favoriete groenten voor een sapje wegens smaak en gezonde stoffen:
- Broccoli
- Boerenkool
- Zeewieren
- Paardenbloemblaaderen
- Brandnetels
- Chinese kool
- Selderij
- Spinazie
- Wheatgrass
- Zoete aardappelen (Say whut? Yep, echt waar. Even zachtjes koken en you’re good to go)

2. TOCH ECHT LIEVER EEN VRUCHTENSAPJE?
Oké, begrijpen we. Maar kies dan liefst alleen vruchten waarvan de voordelen opwegen tegen de suikers. Vruchten die je in kleine hoeveelheden kunt gebruiken zijn: grapefruit, citroen, limoen, papaya, granaatappel, bramen, aardbeien, bosbessen, appels en kleine beetjes meloen. Suikerrijke vruchten die je beter kunt mijden:
- Mango’s
- Bananen
- Kersen
- Druiven
- Vijgen

3. PERS ZELF
Pers je sapje altijd zelf. Liefst met een slowjuicer om zo veel mogelijk van de vitaminen en mineralen te behouden.

4. DRINK JE SAPJE BINNEN EEN KWARTIER OP
Door de wrijving van het persen ontstaat er warmte en oxidatie. Warmte en oxidatie zorgen ervoor dat veel van de goede stoffen verloren gaan. Drink daarom je sapje binnen een kwartier na het persen helemaal op, dan zijn nog de meeste stoffen behouden. Is dat om de een of andere reden niet mogelijk? Sluit je sap of smoothie na het blenden zo snel mogelijk luchtdicht af en leg direct in de vriezer.


LEES OOK: 


De poepbijbel, want what goes in, must come out. >  


Reacties

Wees de eerste om te reageren...

Laat een reactie achter
* Jouw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.
* Verplichte velden