ALLES WAT JE WILT WETEN OVER BROOD - Taj Amsterdam

ALLES WAT JE WILT WETEN OVER BROOD

ALLES WAT JE WILT WETEN OVER BROOD

Brood dit, brood dat, brood zus, brood zo… Holy moly, wij zijn een beetje broodmoe. For once and for all: is brood nu slecht, oké of puik? En – ongeacht het antwoord want we blijven het toch wel eten − welke broodsoorten zijn het gezondst?

1. WITBROOD
Misschien niet de duivel, maar wel een no go als je gezond wil doen. Het bevat véél minder proteïnen, vitaminen, mineralen en vezels dan bruinbrood − en zelfs ruim drie keer minder vezels dan volkorenbrood. Wél bevat het meer calorieën, vult het minder goed en geeft het je lichaam een suikerpiek waar je niet op zit te wachten. Zo klaar als een broodje, dus: dagelijks witbrood is een slecht plan.

2. BRUINBROOD
Iets beter dan witbrood is bruinbrood. In tegenstelling tot bij witbrood wordt bij bruinbrood niet alleen het binnenste deel van de graankorrels gebruikt, maar ook een deel van de buitenkant. Dat is top, want daar komen de vitamines, mineralen en vezels vandaan. Helaas wordt er dus wel slechts een deel van gebruikt, en dus is ook bruinbrood niet opperbest.

3. VOLKORENBROOD
Volkorenbrood wordt gemaakt van volkorenmeel en volkorenmeel wordt gemaakt van hele graankorrels (jawel, we komen er wel!). Volkorenbrood bevat daardoor veel vitamines, mineralen en vezels. Kortom: volkorenbrood verslaat wit- én bruinbrood, by far. Minder calorieën, goed voor je darmen én het verzadigt.

4. MEERGRANENBROOD
Klinkt nog beter (want: méér granen!), maar dat is vaak niet het geval. Meergranenbrood is simpelweg niet alleen gemaakt van tarwe, maar bijvoorbeeld ook van maïs en gerst. Als van deze granen volkorenmeel is gebruikt en er extra pitten en zaadjes in zitten (zoals lijn- of sesamzaad), is het nog iets voedzamer dan volkorenbrood. Zit er geen volkorenmeel in, kies dan liever voor volkorenbrood. Laat je ook niet misleiden door de kleur van het brood; het donkere kleurtje van meergranenbrood is kunstmatig toegevoegd.

5. SPELTBROOD
Het populairste brood in healthland, dat is zeker. Het is gemaakt van spelt, wat net als tarwe een graansoort is. Speltbrood bevat ook - net als tarwebrood - langzame koolhydraten. Omdat spelt erg op tarwe lijkt zijn de broodsoorten in principe bovendien ook qua voedingsstoffen zeer vergelijkbaar. Een cruciaal puntje om echter rekening mee te houden: spelt is nog niet zover doorgekweekt als tarwe en speltbrood bevat daardoor in de praktijk tóch meer voedingsstoffen dan tarwebrood. Tot slot: speltbrood is niet glutenvrij, bevat niet minder calorieën en is niet lichter verteerbaar dan tarwebrood. En kies je voor spelt, dan is – net als bij tarwebrood het geval is − de volkoren variant natuurlijk het beste.

6. ZUURDESEMBROOD
In plaats van gist wordt er bij dit brood desem gebruikt om het brood te laten rijzen. Het smaakt wat zuurder dan gewoon brood, maar qua gezondheid is er nog geen voordeel bewezen ten opzichte van ‘gewoon’ gistbrood.

Zo, nu kunnen we weloverwogen een broodje uitkiezen (dan wel goed geïnformeerd tóch genieten van een wit stokbroodje op zijn tijd).

LEES OOK:

Stiekem ongezond voedsel. Deze voedingsmiddelen zijn een stuk ongezonder dan ze lijken. > 


Reacties

Wees de eerste om te reageren...

Laat een reactie achter
* Jouw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.
* Verplichte velden