9X VOEDING DIE ENERGIE SLURPT - Taj Amsterdam

9X VOEDING DIE ENERGIE SLURPT

9X VOEDING DIE ENERGIE SLURPT

Als je vaak moe bent terwijl je wél genoeg slaapt, zou je eetpatroon weleens de oorzaak kunnen zijn. Hier negen voedingsmiddelen die energie slurpen en die je beter kunt vermijden (en een paar suggesties voor snacks die juist energie géven).

1. BAGELS, CROISSANTS, KOFFIEBROODJES, DOUGHNUTS

Zelfde geldt voor alle andere ongezonde zoetigheden die je bij de bakker en op de snoep- en koekafdeling vindt. Suiker en witte bloem zijn enorme energieslupers. Door de overdosis aan simpele koolhydraten piekt je bloedsuikerspiegel en stoppen je hersenen met het aanmaken van het hormoon orexin, waardoor je je normaal juist alert voelt. Bovendien: what goes up, must come down. Door een suikerpiek gaat je lichaam meer insuline aanmaken, waardoor je bloedsuikerspiegel keihard daalt tot onder de normale waarden (en waarbij de suiker wordt afgevoerd naar je spieren of je vetcellen). Resultaat: een suikerdip, waardoor je je moe voelt. 

2. SLECHTE VETTEN EN GEFRITUURD VOEDSEL
Saucijsje? Slecht idee als je al een beetje moe bent. Door deze ongezonde vetten word je snel moe en zullen je hersenen minder presteren. Eet liever goede vetten, die je lijf wél nodig heeft, zoals avocado en noten.

3. ALCOHOL
Een glas rode wijn voor het slapen gaan is een slecht idee. Een biertje of ander alcoholisch drankje overigens ook. De alcohol verstoort je nachtrust: je verschillende slaapfases worden ontregeld en je brengt minder tijd door in je REM-fase. Daardoor word je moeier wakker en ben je de volgende dag minder alert.

4. VOEDING DIE WEINIG IJZER BEVAT
Bij een tekort aan ijzerrijke voeding kun je je al snel moe gaan voelen. Zorg er daarom voor dat je bijvoorbeeld genoeg donkere bladgroenten en peulvruchten eet.

5. KOFFIE-SPECIALS
Zwarte koffie is oké, maar kies je bij een koffietentje voor een of andere pumpkin latte, krijg je als snel negen (!) eetlepels suiker binnen. De skinny-versie kiezen gaat je ook niet helpen: de zoetstoffen die hierin zitten laten je ook vermoeid achter.

6. CHIPS
Slechte vetten + simpele koolhydraten = energiedip.

7. SINAASAPPELSAP EN SMOOTHIES
Je krijgt door deze drankjes véél te veel fructose binnen, zonder dat daar genoeg vezels en antioxidanten tegenover staan. De enige smoothies en sappen die je niet vermoeid achterlaten, zijn groene smoothies met genoeg groenten en weinig tot geen fruit.

8. YOGHURT
De yoghurt die je in de supermarkt koopt heeft zelden de probiotische werking die je van een yoghurt verwacht. Wat er wél in zit: suikers! Mijd yoghurt met smaakjes (ook ‘suikervrije’, want die zitten vol zoetstoffen), en breng je yoghurt liever zelf op smaak, met dingen als fruit, kokosnoot, kaneel en vanille. Vergelijk daarnaast de naturel yoghurt van verschillende merken; het ene merk kan drie keer zoveel suikers bevatten als het andere merk.

9. ENERGIEDRANKJES
Komen met een gigantische energiedip en zijn natuurlijk alles behalve gezond. Heb je écht een hulpmiddeltje nodig, ga dan liever voor bijvoorbeeld een van de volgende dingen:
- zwarte koffie (of met alleen een scheutje ongezoete (plantaardige) melk)
- ongezoete kokosnootchips
- een dadel of stuk banaan met pindakaas (de vetten in de pindakaas remmen de suikers)
- een paar noten
- chiazaadpudding
- water (want: uitdroging veroorzaakt vermoeidheid)


ZIE OOK:

4 regels voor gezonde sappen en smoothies. > 

Met deze voeding blijf je langer jong. >

23 musthave producten in de vegan keuken. >


Check out our jewelry! Taj Amsterdam | Recycled silver | Dutch design | Handcrafted on Bali | Fair to the People & Fair to the Planet.
Null
 

Reacties

Wees de eerste om te reageren...

Laat een reactie achter
* Jouw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.
* Verplichte velden