5X GEZONDERE GRANEN - Taj Amsterdam

5X GEZONDERE GRANEN

5X GEZONDERE GRANEN

Oké, we hebben quinoa massaal omarmd. Maar wat zijn al die doosjes op de schap in de supermarkt om de begeerde quinoakorreltjes heen? Grote kans dat je een paar van de allergezondste granen en koolhydraten simpelweg skipt. Zonde! Daarom vandaag: 5X supergezonde-underdog-granen (en -zaden) om aan je dieet toe te voegen.

1. KANIWA 
Klinkt als … Juist, kaniwa (canihua) is het vergeten broertje van quinoa. Het is een zaad dat afkomstig is uit Peru en Bolivia, is de helft zo groot als quinoa maar heeft ongeveer 4 keer zoveel ijzer (60% van de ADH i.p.v. 15%) en meer mineralen. In tegenstelling tot quinoa heeft dit minizaadje ook geen mogelijk irriterende coating en hoef je het voor gebruik niet te wassen. Het bulkt van de eiwitten, vezels, omega-3 vetzuren en antioxidanten én is glutenvrij. Als kers op de graan heeft kaniwa ook nog een korte kooktijd. Het heeft een stevige structuur en smaakt nootachtig en je kunt het voor dezelfde gerechten gebruiken als quinoa; in salades, roerbakgerechten, stoofschotels, in plaats van rijst en zelfs in je ontbijt.

2. SORGHUM 
Voordat we uitleggen wat dit precies is, willen we het tofste aan deze graansoort met jullie delen: van sorghum kun je popcorn maken. We herhalen: VAN SORGHUM KUN JE POPCORN MAKEN! Gewoon in je pannetje, deksel erop, zeezout of kaneel erdoor en klaar. Een nóg gezondere variant op maïserige popcorn dus (welke rijk is aan - ja natuurlijke, maar toch - suikers). En eigenlijk heeft Sorghum voor ons dus nu al gewonnen; het is de graan der graan, ode aan de Sorghum, olé, olé. Toch nog even kort wat het is: sorghum is een graan verwant aan gierst. Het is bijzonder geschikt voor mensen die op dieet zijn doordat het een verzadigd gevoel geeft en je suikerspiegel reguleert. Je kunt het gebruiken in salades, smoothies en in plaats van rijst.

3. GERST 
Oorspronkelijk afkomstig uit Egypte, door de oude Grieken gebruikt als medicijn en tegenwoordig zeer onderschat. Gerst verlaagt je (slechte) cholesterolgehalte en voedt de goede bacteriën in je darmen waardoor het je immuunsysteem versterkt en je gewichtscontrole verbetert. Lekker als rijstvervanger of als vervanging van je ochtendhavermout.

4. FREEKEH
Een van de nieuwe favoriete superfoods en oorspronkelijk afkomstig uit het Midden-Oosten. Freekeh is een tarwesoort die onrijp geoogst wordt. Vervolgens wordt het in de zon gelegd om te drogen en in brand gestoken. Het resultaat: een graan met een rokerige en notige smaak, yum! Het bevat bijna twee keer zoveel vezels en eiwitten als rijst, maar heeft wél dezelfde fijne structuur. Het zit vol vitamine B1, B2, calcium, mineralen, ijzer, zink en magnesium. Lekker in salades, soepen, wokgerechten, burgers…you name it!

5. AMARANT 
Amarant werd al door de Azteken, Inca’s en Maya’s gebruikt als voeding en geneesmiddel. Het is een zaad en lijkt een beetje op quinoa. Dit is er vooral leuk aan: amarant doet het goed in recepten voor gezonde (glutenvrije) muffins en cakes. Het geeft een goed verzadigd gevoel, bevat veel vitamine B, E en verschillende mineralen. Ook lekker in soepen, roerbakjes of pap.

Er zijn nóg meer super gezonde en ondergewaardeerde granen en zaden; stay tuned voor Part II.


LEES OOK:


Hallelujah: zwarte rijst. Om deze redenen ga je voortaan niet voor witte, niet voor bruine, maar voor zwarte rijst. >

 

Reacties

Wees de eerste om te reageren...

Laat een reactie achter
* Jouw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.
* Verplichte velden