5 VOORDELEN VAN EEN PLANT-BASED WHOLE FOOD DIET - Taj Amsterdam

5 VOORDELEN VAN PLANTAARDIG ETEN

  • Geplaatst op
  • Door Shardey Aalders
  • Geplaatst in Health & Food
  • 1
5 VOORDELEN VAN PLANTAARDIG ETEN

Zo’n twee jaar geleden ging ik een vegan challenge aan: 30 dagen lang at ik geen vlees, vis, zuivel en eieren. Wat ik dan wel at? Voornamelijk volkorengranen en pseudogranen, groenten, peulvruchten, fruit, zaden en noten: dingen waaruit mijn voedingspatroon vandaag de dag nog steeds grotendeels bestaat.

Op uitzonderingen na, is alles wat ik eet plantaardig én een whole food. Oftewel: ik eet zo veel mogelijk onbewerkte producten, géén geraffineerde suikers en maak van alles zelf. Dat klinkt misschien saai, tijdrovend en zwaar. Maar bear with me: niet alleen is plantaardig eten heerlijk, het komt ook nog eens met prachtige gezondheids- én beautyvoordelen. Hieronder: vijf voordelen van plantaardig eten. 

PLANTAARDIG ÉN GEZOND ETEN IS ONGELOOFLIJK LEKKER

Om het nog maar een keer te zeggen: een plant-based whole food dieet is niet eentonig, niet saai en niet niet-lekker. Integendeel: ik eet nog steeds lekkerder dan ooit. Dat was dan ook een essentiële voorwaarde, want ik ben geobsedeerd door lekker eten. Food is my religion, en als ik niet optimaal lekker had gegeten, had ik dit voedingspatroon nooit volgehouden.

Mijn grootste truc: zoveel mogelijk zelf maken en zo min mogelijk vervangen. Ga bijvoorbeeld niet op zoek naar vleesvervangers, maar maak een gerecht dat al spetterde zónder vlees, vis, zuivel of eieren. Zelf ben ik bijvoorbeeld gek op Indiase stoofpotten vol kokosmelk en groenten die ik vervolgens eet met volkoren naanbrood. Maar ook dingen als zoete aardappelpizza’s, lasagneschotels met paddestoelen en cashewroom en mangotaartjes met dadelbodem komen voorbij op onze menukaart. Yum.

Mijn punt: weerhoudt je liefde voor lekker eten je ervan om een veganistisch voedingspatroon te proberen, laat die angst dan los. Probeer het zelf eens een maandje en doe in die ene maand écht je best in de keuken. Leer koken met typische vegan ingrediënten, zoals tempeh, kikkererwten, linzen, kruiden, lijnzaad, chiazaad, edelgist en noten. En zoek vooral ook eens recepten uit de Indiase, Afrikaanse, Libanese en Indonesische keuken. Ik denk dat je versteld zult staan.

Nu we het niet-lekker-obstakel getackeld hebben, kunnen we door met de voordelen die een plant-based whole food dieet heeft. Niet voor de aarde (ter info: een dag zonder rundvlees bespaart bijvoorbeeld evenveel water als een maand niet douchten, schreef NRC Handelsblad dit jaar. En als de hele wereld veganistisch zou gaan eten zouden er véél minder broeikasgassen zijn, minder vervuiling, meer biodiversiteit en zou het nodige klimaatbeleid tot aan 2050 80% goedkoper uitvallen, aldus De Correspondent). Maar voor jouw eigen lichaam. Nu ben ik zelf geen voedingsexpert of diëtiste, maar er is wel ontzettend veel onderzoek naar plant-based whole food diets gedaan en ontzettend veel over te lezen. Hier een paar dingen die vaker terugkwamen.

5 VOORDELEN VAN EEN PLANTAARDIG WHOLE FOOD VOEDINGSPATROON 

1. KLEINERE KANS OP KANKER
Van veel losse voedingsmiddelen wordt gezegd dat ze goed zijn in de strijd tegen kanker. En dat is voor veel voedingsmiddelen ook zo, vooral voor veel soorten groenten en fruit. Maar voedings-wise lijkt niets zó effectief als het mijden van dierlijke proteïnen. Dr. Colin Campbell, auteur van The China Study, is een van de allerbekendste onderzoekers die uitvoerig en grootschalig onderzoek heeft gedaan naar de effecten van een veganistisch dieet. Hij vond een direct en sterk verband tussen kankercellen en dierlijke proteïnen. Kankercellen zouden zich namelijk voeden aan dierlijke proteïnen, waardoor de kankercellen in je lichaam – en die heeft iedereen – geactiveerd of gestimuleerd kunnen worden. Eet je een plantaardig dieet, krijg je juist veel antioxidanten en vezels binnen die je lichaam schoon en gezond houden en beschermen tegen kanker. Uiteraard is het complexer dan dit en valt er nog veel en veel meer over dit onderwerp te zeggen. Meer dan in deze blog past, dus zoek het vooral eens zelf op. (Kijk bijvoorbeeld ook eens naar dit artikel op collective-evolution.com, waarin je kunt lezen dat het bloed van een veganist beter beschermt tegen kanker.)

2. GEWICHTSVERLIES
Dierlijke producten zijn doorgaans een stuk calorierijker dan plantaardige producten. Met andere woorden: je kunt meestal veel meer van een gezond veganistisch maaltje eten zonder aan te komen dan van een maaltijd met dierlijke proteïnen. Zelf schep ik tegenwoordig bijvoorbeeld weleens twee volle borden pasta op en eet ik ’s middags makkelijk drie sneetjes sprouted grain brood met dingen als avocado en pindakaas en banaan. Daar kom ik absoluut niet van aan - iets wat vroeger absoluut ondenkbaar was geweest.

3. KLEINERE KANS OP ALLERLEI NARE ZIEKTEN EN KWALEN
Een gezond plantaardig dieet wordt in verband gebracht met een kleinere kans op o.a. diabetes, ontstekingen, depressie en hartproblemen. Zo zou je door een gebalanceerd veganistisch dieet een gezondere bloedsuikerspiegel, een lager cholesterolgehalte en een lagere bloeddruk krijgen. Niet gek dus dat je als je veel plantaardige voeding eet een grotere kans hebt om langer te leven. Een onderzoek van de Oxford University wees bijvoorbeeld uit dat als mensen hun vleesconsumptie terug zouden schroeven naar drie keer per week – en dat vlees zouden vervangen door plantaardige voeding – er jaarlijks 45.000 vroegtijdige sterftegevallen voorkomen zouden kunnen worden in het Verenigd Koninkrijk. En: hoe meer veggies je eet hoe beter, stond er in hetzelfde artikel, dat je kunt lezen via The Guardian.

4. EEN STRALENDE HUID
De meeste Nederlanders eten te weinig groenten en fruit. Zodra je (meer) plantaardig gaat eten, komt daar snel verandering in. Je huid smúlt van een gezond, gevarieerd en plantaardig dieet. Geen dierlijke hormonen die je huid kunnen stressen; wél heel veel vocht, vitaminen (zoals vitamine C, een echte huidweldoener), mineralen en antioxidanten om haar jong, mooi en stralend te houden. Laat ook de suiker staan en je ziet een gigantisch verschil. Ik in ieder geval wel. 

5. MEER ENERGIE
Je voelt het zó goed als je stopt je lijf te vullen met dingen die niet voedzaam zijn en ze vervangt door dingen die extreem voedzaam zijn. Ik heb zoveel meer energie dan vroeger. Dat is al ontstaan toen ik de suiker liet staan, en een plantaardig whole food diet heeft het alleen maar versterkt.

HELEMAAL PLANTAARDIG ETEN? MINDEREN KAN OOK!

Moet je dan opeens helemaal plantaardig gaan eten om het helemaal goed te doen? Welnee! Dit artikel is puur om te inspireren. Iets minder dierlijke producten eten en iets meer plantaardige is óók al heel goed voor lijf en planeet. En bovenal: doe waar jij je goed bij voelt, en waar jouw lijf het beste op functioneert. 


Paar whole food plant-based receptjes proberen? Je vindt ze bij onze recipes

LEES OOK:


10 dingen die je móet weten als je vegan wordt > 


Check out our jewelry! 
Taj Amsterdam | Recycled silver | Dutch design | Handcrafted on Bali | Fair to the People & Fair to the Planet.
Null

Reacties

  1. Dewi van de Waeter Dewi van de Waeter

    Fijn! Had weer een boost nodig om weer even beter te gaan eten ;-) Ga meteen een receptje van jullie uitproberen.

Laat een reactie achter
* Jouw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.
* Verplichte velden