5 LESSEN DIE JE VAN YOGA KUNT LEREN - Taj Amsterdam

5 LESSEN DIE JE VAN YOGA KUNT LEREN

5 LESSEN DIE JE VAN YOGA KUNT LEREN

Wat hebben wij geleerd van yoga? En waarom is het zo fijn en goed voor je? Misschien kunnen we jullie overtuigen met ons mee te gaan doen. Samen gezonder, sterker en bewuster van ons lijf worden. This is what we learned from yoga.

1. BEWEGING IS ESSENTIEEL
We zijn het er allemaal over eens: gezondheid komt op de eerste plaats. Maar in ons dagelijks leven komt het dat zelden. Sport en beweging schieten er nu eenmaal gemakkelijk bij in. Maar door bewust bezig te zijn met je lijf, zul je je zó veel beter gaan voelen. Niemand wil die vrouw zijn die haar agenda en keukenkastjes op orde heeft, maar haar tenen niet kan aanraken of geen blokje om kan rennen zonder paars te zien en flauwvalneigingen te hebben. Je lijf is je tempel, leef daar dan ook naar!

2. GEDULD IS ÉCHT EEN SCHONE ZAAK
Natuurlijk willen we allemaal die fraaie pose subliem uitvoeren. Natuurlijk is het fantastisch als je in één keer op je hoofd kunt staan of na vijf keer jezelf moeiteloos (en breuk- en scheurloos) in een spagaat legt. Maar voor ons - en waarschijnlijk voor velen van jullie - zal dat niet zo makkelijk gaan. Dat wéten we ergens ook wel, maar toch zijn we vaak een beetje teleurgesteld als het niet in vijf keer lukt, niet in tien keer lukt of zelfs niet in zeventwintig of honderdzeventwintig keer. Maar: heb geduld. Neem genoegen met dat wat je nú kunt en haal dáár je vreugde uit.

3. PERFECTIE IS RELATIEF
Vergelijk jezelf met niemand anders dan jezelf. Is die ene pose never nooit haalbaar voor jou met compleet gestrekte benen en een kaarsrechte rug? So be it! Stel je streefdoel bij. Als je je best doet en de pose voor jouw doen telkens iets beter lukt, doe je het perfect. Al is jouw kaars zo krom als een hoepel en al ben je zo stijf als een plank.

4. JE VOELT JE LICHAAM WEER
Yoga brengt je in contact met je lijf. Je bent bewust bezig met ademhaling, met beweging en met voelen. Door het verdiepte contact dat je met je lichaam voelt, voel je bijvoorbeeld ook eerder wanneer je genoeg hebt gegeten of wanneer je te weinig hebt geslapen. Je bent je bewuster van je lijf. Je voelt je zelfverzekerder, sterker.

5. RUST MOET JE NEMEN
Altijd als wij aan yoga beginnen, proberen we dat moment compleet te nemen. Plan het in voor jezelf: dit half uur doe ik yoga en NIETS anders. Het heeft geen zin om aan andere dingen te denken: je bent nu hier. Je balans houden lukt bijvoorbeeld ook niet als je in je hoofd je agenda bijwerkt. Je oefent erin om de poses met volle aandacht te doen, mindful. Je leert loslaten, mindful bezig te zijn en je zult zien dat je andere activiteiten in je leven hierdoor óók mindfuller zult uitvoeren. Je leert je rust te nemen.

Geïnspireerd geraakt? Begin gewoon (en dit keer écht)! Bekijk hier al onze Yoga Mondays.


LEES OOK:
 
10 wetenschappelijk bewezen voordelen van yoga. > 

Van een ballerinaatje in een doosje en een verzameling chocotofpapiertjes, naar een dansende (aspiring) yogi op een verlaten strand. > 

4 yogaposes voor slanke armen. > 



Reacties

Wees de eerste om te reageren...

Laat een reactie achter
* Jouw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.
* Verplichte velden