4 TIPS: VERGROOT JE KANS OP GELUK EN SUCCES - Taj Amsterdam

4 TIPS: VERGROOT JE KANS OP GELUK EN SUCCES

4 TIPS: VERGROOT JE KANS OP GELUK EN SUCCES

Serendipiteit is meer dan stom geluk. Het is de combinatie van geluk en scherpzinnigheid. Het is het voor dingen openstaan, creatief en assertief zijn. Het is ‘toeval’ tussen haakjes en lijkt soms wel faith. Een deel van serendipity heb je zelfs zelf in de hand. Het is een state of mind, een levenswijze. Ergo: serendipiteit is (deels) maakbaar. Zó vergoot je zelf de kans op geluk en succes.

1. STA OPEN VOOR ONTMOETINGEN
Ben en Jerry waren de twee dikste en sloomste jongetjes uit hun klas. Het resultaat daarvan: tijdens de gymles in groep 7 ontmoetten ze elkaar, omdat ze allebei helemaal achteraan de renbaan sjokten. Ben en Jerry werden vriendjes, deden allebei hun ding en besloten in hun veertiger jaren iets met hun gezamenlijke grote passie te doen: yummy eten.

Ons punt: dit noem je nou een ‘serendipiteuze ontmoeting’, het soort ontmoeting waar je open voor moet staan. Misschien ben jij jouw Jerry wel misgelopen omdat je je blindstaarde op iets anders; op degenen die voor je renden bijvoorbeeld. Dat wil je natuurlijk voorkomen. Dus sta open voor mensen, herken gemeenschappelijke interesses en waarden, praat, put yourself out there en sluit niet de hele wereld buiten zodra je voet buiten je huis/appartement/comfortzone zet.

2. STA OPEN VOOR MOGELIJKHEDEN
Howard Schultz was 29 toen zijn Amerikaanse bazen hem naar Milaan stuurde om koffiebonen voor het bedrijf te gaan kopen. Eenmaal in Italië zag Howard iets opmerkelijks: plekjes in de stad waar je koffie kon kopen én kon socializen. Hij zag een gat in de markt en stelde het idee om dit ook in Amerika te doen voor aan zijn bazen. Zij zagen er niets in, waarop Howard besloot het bonen kopen te laten voor wat het was en zelf zijn plan te realiseren. Tadaa: Starbucks was het resultaat. 

Ons punt: sta altijd open voor andere dingen dan je aanvankelijk van plan was. Het is goed om je doel sterk voor ogen te hebben en daar naartoe te werken, maar staar je er niet blind op. Al was je van plan een hondenkapsalon te beginnen en heb je je eerste klanten al geronseld; als je opeens een ingeving krijgt die totaal de andere kant op gaat, dan moet je die grijpen. 

3. DOE IETS MET JE CREATIEVE INGEVINGEN, ONDERNEEM ACTIE EN DURF
Stephenie Meyer droomde over twee jonge geliefden, een normaal meisje en een vampier, in een magisch bos. Ze besloot er een boek over te schrijven en hupsakee: daar was Twilight. Ander voorbeeld: J.K. Rowling’s Harry Potter werd twaalf keer afgewezen door uitgevers. Uiteindelijk heeft een eigenwijze 8-jarige (de dochter van de CEO van uitgeverij Bloomsbury) ervoor gezorgd dat het boek er tóch kwam. De spruit had de eerste drie hoofdstukken van haar vader gekregen en wilde het volgende hoofdstuk lezen. Het boek was dus al die tijd een goudmijntje, maar moest gewoon nog even op de goede plek en in de juiste handjes belanden. 

Ons punt: doe iets met je inspiratie en ideeën en laat ze niet weer verdwijnen. Net zoals je de lotto niet wint als je geen lot koopt, zullen je ideeën op niets uitlopen als je niet zelf actie onderneemt en assertief bent. Lukt je idee niet, maar heb je er wel écht vertrouwen in? Stop dan niet zomaar maar houd vol, net als J.K. Rowling. Dat betekent overigens niet dat je je ogen niet open kunt houden voor andere mogelijkheden. Om in de termen van dit artikel te blijven: je wilt in de tussentijd jouw Jerry niet mislopen en je niet blindstaren op koffiebonen.

4. WEES ALERT EN ZIE
Play-Doh is een soort klei waar kinderen poppetjes en dinosaurussen van maken. Wat veel mensen niet weten, is dat Play-Doh ooit geen speelgoed, maar een behangschoonmaakmiddel was. Dat product, uitgevonden door Joe McVicker, was in die hoedanigheid geen denderend succes. Joe McVicker had goud in handen, maar moest het nog even heruitvinden als kinderspeelgoed. Hij werd nog voor zijn 27e miljonair. 

Ons punt: ben alert en vermijd een tunnelvisie en destructieve koppigheid. Hebben andere mensen een idee over jouw idee, luister er dan naar. Moet je idee misschien wat bijgeschaafd worden, accepteer dat dan en ben niet te stug. Soms zit je bovenop een idee maar moet je net even anders zien te broeden.

Tot slot nog een boektip over dit onderwerp, want we zouden we door kunnen blijven gaan: 'The Click Moment' van Frans Johansson.


LEES OOK:

Rock je power song! Die plaat waardoor je denkt de hele wereld aan te kunnen - en waardoor je dat waarschijnlijk nog kan ook. En hupsakee, voor je het weet zet je kordaat je ‘hell yeah!-face’ op, ready to rock and roll. > 


Reacties

Laat een reactie achter
* Jouw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.
* Verplichte velden
Wij slaan cookies op om onze website te verbeteren. Is dat akkoord? Ja Nee Meer over cookies »