6 REGELS VOOR GEZONDE SAPPEN EN SMOOTHIES - Taj Amsterdam

6 REGELS VOOR GEZONDE SAPPEN EN SMOOTHIES

6 REGELS VOOR GEZONDE SAPPEN EN SMOOTHIES

Zijn verse sappen en smoothies nou wel of niet goed voor je? Wel als je je aan déze 6 regels houdt.

Niet alleen de sapjes en smoothies op de schap in de supermarkt zijn doorgaans niet opperbest voor je; de bekende zelfgemaakte vruchtensappen (banaantje, appeltje, aardbeitje) kun je ook beter laten staan. Ze zitten bomvol suiker en calorieën. Eet liever vers fruit, dat is veel beter voor je. Moet je dan alle sappen en smoothies laten staan? Integendeel! Geef groenten de hoofdrol en houd je aan deze golden rules, en je sapje of smoothie is een geweldige aanvulling op je voedingspatroon.

1. GO GREEN

Ga voor groentesapjes in plaats van fruitsapjes. Dat is namelijk wél heel gezond, vooral als er lekker veel donkergroene bladgroenten in zitten. Gebruik fruit - als je het anders écht niet lekker vindt - in kleine hoeveelheden puur als smaakmaker. Citroen en limoen zijn hier vooral goed voor omdat ze minder suiker bevatten. De favoriete groenten voor een sapje wegens smaak en gezonde stoffen:

- Broccoli
- Boerenkool
- Zeewieren
- Paardenbloemblaaderen
- Brandnetels
- Chinese kool
- Selderij
- Spinazie
- Tarwegras 
- Zoete aardappelen
- Andijvie
- Courgette 

 

Ook lekker om toe te voegen: verse kruiden, zoals munt, tijm en basilicum.

2. TOCH ECHT LIEVER EEN VRUCHTENSAPJE?
Kies het liefst vruchten waarvan de voordelen opwegen tegen de suikers. Vruchten die je in kleine hoeveelheden kunt gebruiken zijn: grapefruit, citroen, limoen, papaya, granaatappel, bramen, aardbeien, bosbessen, appels en kleine beetjes meloen. Suikerrijke vruchten om mee op te passen zijn:

- Mango’s
- Bananen
- Kersen
- Druiven
- Vijgen

3. VOEG GEZONDE VETTEN TOE

Voeg wat gezonde vetten aan je sappen en smoothies toe zodat je: 1. Lekker verzadigd raakt. 2. Vitaminen en mineralen beter opneemt en 3. De suikers in je sap of smoothie te neutraliseren (door suikers met vetten te combineren stijgt je bloedsuikerspiegel minder snel). Je kunt denken aan: een halve avocado, hennepzaad, chiazaad, lijnzaad(olie), kokosolie of cashewnoten. 

4. PERS ZELF
Pers je sapje altijd zelf. Liefst met een slowjuicer om zo veel mogelijk van de vitaminen en mineralen te behouden.

5. DRINK JE SAPJE BINNEN EEN KWARTIER OP
Door de wrijving van het persen ontstaat er warmte en oxidatie. Warmte en oxidatie zorgen ervoor dat veel van de goede stoffen verloren gaan. Drink daarom je sapje het liefst binnen een kwartier na het persen helemaal op, dan zijn nog de meeste stoffen behouden. Is dat om de een of andere reden niet mogelijk? Sluit je sap of smoothie na het blenden zo snel mogelijk luchtdicht af en leg direct in de vriezer.


6. KAUWEN IS KEY

Kauwen op je sap of smoothie klinkt gek. Maar de enzymen in je speeksel zijn nodig om optimaal van je sap te kunnen profiteren en alle goede stofjes op te nemen. Laat iedere slok daarom even goed door je mond gaan. Alternatief: spuug in je sapje of smoothie, roer, en laat even staan. Zo kunnen de enzymen vast hun werk doen.

 

Sport je veel of wil je om een andere reden meer proteïnen binnenkrijgen? Dan kun je ook een proteïnepoeder toevoegen. Kies voor pure poeders zonder suiker en zoetstoffen, zoals henneppoeder of erwtenpoeder. 

 

LEES OOK: 

 

Koolhydraten ongezonde dikmakers? Niet als je de juiste kiest. Koolhydraten kiezen doe je zó. > 


Volg ons op Instagram!
Null 

Reacties

Wees de eerste om te reageren...

Laat een reactie achter
* Jouw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.
* Verplichte velden
Wij slaan cookies op om onze website te verbeteren. Is dat akkoord? Ja Nee Meer over cookies »